608/2003 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.04.2024 do 31.03.2025
608
ZÁKON
z 3. decembra 2003
o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§1 Orgány štátnej správy pre stavebný poriadok a bývanie
(1)
Štátnu správu na úsekoch stavebného poriadku a bývania vykonávajú:
a)
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“),
b)
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“),
c)
okresný úrad v sídle kraja,
d)
regionálne úrady Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky (ďalej len „regionálny úrad“),
e)
obec v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi,1)
f)
Slovenská stavebná inšpekcia v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.2)
(2)
Štátnu správu na úseku stavebného poriadku vykonávajú aj iné orgány v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.3)
§1a Pôsobnosť ministerstva
Ministerstvo na úseku bývania pri tvorbe a uskutočňovaní bytovej politiky
a)
navrhuje základné ciele štátnej bytovej politiky s nevyhnutnými väzbami na sociálnu politiku a finančnú politiku,
b)
spracúva koncepcie v oblasti bývania a navrhuje opatrenia na ich implementáciu,
c)
koordinuje a metodicky usmerňuje orgány samosprávy miest a obcí a orgány miestnej štátnej správy,
d)
vykonáva dohľad a kontrolu nad dodržiavaním všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti štátnej podpory rozvoja bývania,
e)
vykonáva správu Štátneho fondu rozvoja bývania (ďalej len „fond“),
f)
zabezpečuje výkon činností a kontroly vynakladania verejných prostriedkov na rozvoj bývania,
g)
spolupracuje s inými ústrednými orgánmi štátnej správy pri tvorbe opatrení súvisiacich s rozvojom bývania,
h)
navrhuje, organizuje a zabezpečuje databázu o kvalitatívnom a kvantitatívnom stave bytového fondu,
i)
navrhuje riešenia v oblasti nájomného a poplatkov za služby spojené s užívaním bytov,
j)
zabezpečuje tvorbu metodických materiálov pre užívateľov bytov,
k)
vypracúva analýzy úrovne bývania a ekonomických podmienok na rozvoj bývania,
l)
navrhuje formy podpory štátu a poskytuje vybrané druhy podpôr pre rozvoj bývania,
m)
zabezpečuje metodické usmerňovanie programov rozvoja bývania a miestnych bytových politík,
n)
je oprávnené spracúvať osobné údaje o fyzických osobách podľa osobitného predpisu,4) ktoré užívajú byty v nájomnom vzťahu, na ktorý sa vzťahuje regulácia cien nájmu podľa osobitného predpisu,5) a o fyzických osobách žijúcich s nimi v spoločnej domácnosti; dátum narodenia a adresu trvalého pobytu, celkovú podlahovú plochu bytu a výšku nájomného.
§2 Pôsobnosť úradu
Úrad na úseku stavebného poriadku
a)
vypracúva koncepcie a smery rozvoja na úseku územného rozhodovania, stavebného poriadku, štátneho stavebného dohľadu, stavebnej inšpekcie a postupu vyvlastnenia,
b)
zabezpečuje spoluprácu s inými štátmi, medzinárodnými organizáciami a s orgánmi Európskej únie,
c)
spolupracuje s Európskou komisiou na úseku uznávania odborných kvalifikácií pre výkon povolaní architekt a stavebný inžinier,
d)
vytvára koncepciu bezpečnosti a vhodnosti výstavby a jednotnej technickej politiky určením všeobecných technických požiadaviek na výstavbu,
e)
vykonáva štátnu stavebnú správu, riadi a kontroluje jej výkon, vykonáva štátnu stavebnú správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni koná regionálny úrad ako stavebný úrad,
f)
metodicky usmerňuje činnosť regionálneho úradu, stavebného úradu a Slovenskej stavebnej inšpekcie,
g)
zabezpečuje hlavný štátny stavebný dohľad,
h)
preskúmava rozhodnutia regionálneho úradu vydané v správnom konaní,
i)
koordinuje uplatňovanie stavebného zákona špeciálnymi, vojenskými a inými stavebnými úradmi,
j)
koordinuje postupy správnych orgánov preskúmavajúcich záujmy chránené osobitnými predpismi v konaniach podľa stavebného zákona,
k)
po prerokovaní s príslušnými ústrednými orgánmi rozhoduje o rozporoch v konaniach podľa stavebného zákona v prípade, že sa vzniknutý rozpor neodstráni dohodou medzi príslušnými dotknutými správnymi orgánmi,
l)
určuje obsah a rozsah odbornej prípravy a postup pri overovaní a osvedčovaní osobitného kvalifikačného predpokladu na výkon činnosti stavebného úradu,
m)
určuje v spolupráci so Slovenskou komorou architektov a Slovenskou komorou stavebných inžinierov obsah odbornej skúšky, vymenúva členov skúšobnej komisie, navrhuje preskúšanie a koordinuje činnosti týchto komôr,
n)
pri prevode majetku štátu podľa osobitného predpisu 5) sa vyjadruje, či sú splnené podmienky na vyvlastnenie podľa osobitného predpisu.6)
§4 Pôsobnosť okresného úradu v sídle kraja
(1)
Okresný úrad v sídle kraja na úseku bývania
1.
overuje úplnosť náležitostí žiadosti o poskytnutie dotácií na rozvoj bývania,
2.
overuje úplnosť náležitostí žiadosti o podporu rozvoja bývania z fondu,
3.
vykonáva kontrolu vynakladania verejných finančných prostriedkov na rozvoj bývania poskytnutých ministerstvom a fondom,
4.
vykonáva kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok vyplývajúcich zo zmlúv uzatvorených ministerstvom alebo fondom v oblasti podpory rozvoja bývania,
5.
vykonáva prevod finančných prostriedkov podľa uzatvorených zmlúv o poskytnutí dotácií na rozvoj bývania uzatvorených v rámci programu rozvoja bývania,
6.
vykonáva kontrolu podkladov k čerpaniu podpory poskytnutej z fondu pred ich zaslaním fondu,
7.
zabezpečuje spracovanie podkladov a návrhov na rozvoj bývania v príslušnom kraji,
8.
spolupracuje s inými orgánmi štátnej správy pri tvorbe opatrení súvisiacich s rozvojom bývania,
9.
zabezpečuje spracovanie regionálnych koncepcií zameraných na vytváranie podmienok na rozvoj bývania,
10.
vedie evidenciu podaných žiadostí o poskytovanie dotácií na rozvoj bývania,
11.
poskytuje informácie o formách pomoci štátu pri zveľaďovaní a rozširovaní bytového fondu,
12.
spolupracuje s orgánmi územnej samosprávy pri riešení problémov rozvoja bývania,
13.
metodicky usmerňuje orgány územnej samosprávy pri tvorbe a realizácii miestnej bytovej politiky, pri zabezpečovaní dostupnosti pozemkov na bytovú výstavbu a ich zainvestovaní technickou vybavenosťou.
(2)
Okresný úrad v sídle kraja vykonáva činnosti uvedené v odseku 1 štvrtom bode prostredníctvom mimorozpočtového účtu.
§4a Pôsobnosť regionálneho úradu
Regionálny úrad na úseku stavebného poriadku
a)
vykonáva štátnu stavebnú správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni koná obec ako stavebný úrad,
b)
riadi a kontroluje výkon prenesenej štátnej správy vykonávanej obcami ako stavebnými úradmi,
c)
plní úlohy štátneho stavebného dohľadu,
d)
zabezpečuje výkon pôsobnosti stavebného úradu, ak obec dlhodobo, najmenej šesť mesiacov, nevykonáva svoju pôsobnosť stavebného úradu,
e)
zabezpečuje výkon pôsobnosti stavebného úradu pri vyhradenej právomoci pri jednotlivých technicky náročných alebo neobvyklých stavbách, alebo opatreniach s väčšími alebo rozsiahlejšími účinkami na životné prostredie v ich okolí,
f)
určuje, ktorý stavebný úrad vykoná konanie a vydá rozhodnutie v prípade stavieb alebo opatrení presahujúcich hranice územného obvodu jedného stavebného úradu,
g)
podieľa sa na tvorbe koncepcií v oblasti povoľovania a realizácie stavieb,
h)
vykonáva pôsobnosť stavebného úradu v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.
§5 Pôsobnosť obce
Obec v rámci preneseného výkonu štátnej správy
a)
na úseku stavebného poriadku
1.
vykonáva pôsobnosť stavebného úradu,
2.
zabezpečuje štátny stavebný dohľad,
b)
na úseku bývania zabezpečuje
1.
overovanie úplnosti náležitostí žiadosti o podporu rozvoja bývania z fondu,
2.
predloženie overenej žiadosti na fond,
3.
kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok a kontrolu podkladov k čerpaniu podpory poskytnutej z fondu pred ich zaslaním fondu.
§6 Prechodné ustanovenia
(1)
Práva a povinnosti zo štátnozamestnaneckých pomerov štátnych zamestnancov, ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali štátnu službu na krajskom úrade na úsekoch územného plánovania, stavebného poriadku a bytových politík, prechádzajú na krajský stavebný úrad.
(2)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov krajských úradov, ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali verejnú službu na úsekoch územného plánovania, stavebného poriadku, prechádzajú na krajský stavebný úrad.
§7 Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2024
(1)
Práva a povinnosti vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých pomerov štátnych zamestnancov, ktorí k 31. marcu 2024 vykonávali štátnu službu na okresnom úrade v sídle kraja na úsekoch územného plánovania a stavebného poriadku, prechádzajú na Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.
(2)
Práva a povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov okresných úradov v sídle kraja, ktorí k 31. marcu 2024 vykonávali verejnú službu na úsekoch územného plánovania a stavebného poriadku, prechádzajú na Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.
Čl. II
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 103/1990 Zb., zákona č. 262/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 136/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 199/1995 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 286/1996 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 175/1999 Z. z., zákona č. 237/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2002 Z. z., zákona č. 103/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z. a zákona č. 417/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
Slová „krajský úrad“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte zákona nahrádzajú slovami „krajský stavebný úrad“ v príslušnom tvare.
2.
V § 20 ods. 2 sa vypúšťa veta „Krajský úrad spracuje súhrnné stanovisko za všetky orgány štátnej správy v jeho pôsobnosti.“.
3.
V § 105 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5)
Priestupky prejednáva stavebný úrad alebo inšpekcia.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 6.
4.
V § 106 sa v odsekoch 1 až 3 za slovo „úrad“ vkladajú slová „alebo inšpekcia“.
5.
V § 117 ods. 1 sa vypúšťa tretia veta.
6.
V § 123a ods. 1 sa slová „v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre, Košiciach a Žiline“ nahrádzajú slovami „v meste, ktoré je sídlom kraja“ a slová „sú uvedené v prílohe“ sa nahrádzajú slovami „sú totožné s územnými obvodmi krajov“.
7.
V § 123a ods. 2 sa vkladá nová prvá veta, ktorá znie: „Riaditeľstvo je služobným úradom štátnych zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú štátnu službu, a zamestnávateľom zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú verejnú službu.“.
8.
V § 130 ods. 2 sa slová „krajské úrady, okresné úrady“ nahrádzajú slovami „krajské stavebné úrady“.
9.
§ 141 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9)
Správne konanie na úseku stavebného poriadku začaté krajským úradom pred 1. januárom 2004 dokončí miestne príslušný krajský stavebný úrad.“.
10.
Príloha k zákonu sa vypúšťa.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Rudolf Schuster v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
§ 15 zákona č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov.
2)
§ 123a zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
3)
§ 16 ods. 4, § 120 a 121 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
4)
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.