Predpis bol zrušený predpisom 223/1992 Zb.
290/1991 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.08.1991 do 20.05.1992
290
VYHLÁŠKA
Federálneho ministerstva zahraničného obchodu
z 24. júna 1991
o platovom a hodnostnom poriadku príslušníkov colnej správy
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu po dohode s Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí podľa § 13 ods. 1 colného zákona č. 44/1974 Zb. v znení zákona č. 5/1991 Zb. ustanovuje:
PRVÁ HLAVA
§1 Rozsah platnosti
Táto vyhláška sa vzťahuje na príslušníkov colnej správy1) (ďalej len „príslušník“).
DRUHÁ HLAVA
§2 Zaraďovanie príslušníkov do tarifných tried
(1)
Príslušník sa zaraďuje do tarifnej triedy podľa zásad pre zaraďovanie do tarifných tried, ktoré sú uvedené v prílohe 1 tejto vyhlášky (ďalej len „zásady“).
(2)
O zaradení príslušníka do tarifnej triedy rozhoduje
a)
riaditeľ colnice u príslušníkov colnice do tarifných tried 1 až 3,
b)
riaditeľ Colného riaditeľstva pre Českú republiku a riaditeľ Colného riaditeľstva pre Slovenskú republiku (ďalej len „colné riaditeľstvo“) u príslušníkov colných riaditeľstiev do tarifných tried 1 až 5 a u príslušníkov colníc do tarifných tried 4 až 5,
c)
generálny riaditeľ Federálneho ministerstva zahraničného obchodu – Ústrednej colnej správy (ďalej len „Ústredná colná správa“) u všetkých príslušníkov Ústrednej colnej správy a u príslušníkov colníc a colných riaditeľstiev do tarifných tried 6 až 10,
d)
minister zahraničného obchodu (ďalej len „minister“) u generálneho riaditeľa.
(3)
Ak nemožno príslušníka zaradiť podľa základného zamerania a príkladov činnosti uvedených v prílohe 1 tejto vyhlášky, rozhodne o zaradení do tarifnej triedy na základe opisu vykonávanej práce Ústredná colná správa.
§3 Základný plat
(1)
Príslušníkovi patrí základný plat vo výške mzdovej tarify priznanej tarifnej triedy a priznaného platového stupňa.
(2)
Mzdové tarify tarifných tried a platových stupňov sú ustanovené v prílohe 2 tejto vyhlášky.
(3)
Podmienky pre zaraďovanie do platových stupňov sú uvedené v prílohe 3 tejto vyhlášky.
(4)
Na vyjadrenie rozdielov v osobných schopnostiach a výkonnosti príslušníkov možno zvýšiť príslušníkovi priznaný základný plat v rozsahu a za podmienok uvedených v prílohe 4 tejto vyhlášky.
§4 Príplatok za riadiacu činnosť
Za výkon riadiacej funkcie patrí príslušníkovi príplatok za riadiacu činnosť. Príplatok za riadiacu činnosť sa príslušníkovi priznáva ku dňu jeho vymenovania do riadiacej funkcie. Výška príplatku za riadiacu činnosť pre jednotlivé riadiace funkcie je uvedená v prílohe 5 tejto vyhlášky.
§5 Zmena základného platu a príplatku za riadiacu činnosť
(1)
Príslušníkovi, ktorý sa prevádza na inú prácu alebo riadiacu funkciu, pre ktorú je určená nižšia tarifná trieda a nižší alebo žiaden príplatok za riadiacu činnosť, prislúcha doterajší základný plat a príplatok za riadiacu činnosť ešte po dobu jedného kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni účinnosti prevedenia; ak je týmto dňom prvý deň kalendárneho mesiaca, po dobu tohto mesiaca.
(2)
Ustanovenie odseku 1 sa nevzťahuje na zníženie základného platu a príplatku za riadiacu činnosť na základe právoplatného súdneho rozhodnutia, alebo ak sa proti príslušníkovi začalo trestné konanie pre podozrenie z úmyselnej trestnej činnosti spáchanej pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s ním na škodu na majetku organizácie, a to na dobu do právoplatného skončenia trestného konania.
(3)
Pri zaradení príslušníka do vyššieho platového stupňa alebo vyššej tarifnej triedy prislúcha mu vyšší základný plat, ak sa neurčí neskoršia účinnosť, od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni platnosti tohto rozhodnutia; ak je týmto dňom prvý deň mesiaca, od tohto dňa.
(4)
Pri zaradení príslušníka do riadiacej funkcie s vyšším príplatkom za riadiacu činnosť prislúcha mu príplatok za riadiacu činnosť určený pre túto riadiacu funkciu odo dňa zaradenia.
§6 Základný plat a príplatok za riadiacu činnosť pri zastupovaní
(1)
Ak príslušník zastupuje na základe poverenia v plnom rozsahu príslušníka zaradeného do vyššej tarifnej triedy alebo príslušníka na vyššej riadiacej funkcii s vyšším príplatkom za riadiacu činnosť, dostane príplatok vo výške 15 % svojho základného platu, prípadne príplatok za riadiacu činnosť zastupovaného príslušníka. Príplatok vo výške 15 %, prípadne príplatok za riadiacu činnosť sa priznáva až po štyroch týždňoch nepretržitého zastupovania s účinnosťou od prvého dňa zastupovania.
(2)
Príplatok za riadiacu činnosť podľa odseku 1 sa poskytne aj pri poverení výkonom riadiacej funkcie, ak nie je táto riadiaca funkcia prechodne obsadená.
(3)
V prípadoch uvedených v odsekoch 1 a 2 nesmie základný plat s prípadným príplatkom za riadiacu činnosť prevýšiť základný plat včítane príplatku za riadiacu činnosť zastupovaného príslušníka.
(4)
Pri zastupovaní vedúceho smeny patrí zastupujúcemu príslušníkovi ihneď podiel príplatku za riadiacu činnosť zastupovaného vedúceho smeny podľa počtu odpracovaných hodín.
(5)
Príplatok za riadiacu činnosť sa neposkytuje príslušníkovi, u ktorého zastupovanie je súčasťou jeho pracovných povinností, alebo príslušníkovi zaradenému do riadiacej funkcie s vyšším príplatkom za riadiacu činnosť, ak zastupuje príslušníka zaradeného do riadiacej funkcie s nižším príplatkom za riadiacu činnosť.
(6)
Ak zastupovanie trvá dlhšie ako jeden rok, určí sa zastupujúcemu príslušníkovi od začiatku druhého roka zastupovania základný plat zodpovedajúci skutočne vykonávanej práci v súlade s ustanovením pre určovanie základného platu a v súlade s ustanoveniami pre priznávanie príplatku za riadiacu činnosť.
§7 Hodnostný príplatok
(1)
Príslušníkovi patrí za hodnosť, pre ktorú spĺňa kvalifikačné predpoklady školského a colného vzdelania a výsluhu rokov v hodnosti, hodnostný príplatok v rozpätí 250 – 1500 Kčs mesačne.
(2)
Označenie, výsluha rokov v hodnosti, kvalifikačné požiadavky pre vymenovanie a povyšovanie príslušníkov do hodnosti, zapožičiavanie hodnosti (ďalej len „hodnostný rad“) a výška príplatku pre jednotlivé hodnosti sú uvedené v prílohe 6 tejto vyhlášky.
(3)
Ustanovenie odseku 1 sa nevzťahuje na prípady mimoriadneho povýšenia.
§8 Diferenčný príplatok
(1)
Príslušníkovi, ktorý je oprávnený nosiť a použiť zbraň alebo miernejšie prostriedky,2) patrí diferenčný príplatok:
a)
vo výške 250 Kčs mesačne,
b)
ak plní úlohy colnej stráže prevažne v útvaroch colnej stráže v colnom pohraničnom pásme,3) vo výške 500 Kčs mesačne.
(2)
Príslušníkovi, ktorý nie je oprávnený nosiť a použiť zbraň alebo miernejšie prostriedky a ktorý pracuje v útvaroch so zvýšenou mierou škodlivého pôsobenia pracovného prostredia a práce, sa poskytuje diferenčný príplatok vo výške 250 Kčs mesačne.
(3)
Príplatok podľa odseku 2 možno priznať iba príslušníkovi vykonávajúcemu prácu v útvaroch, ktoré príslušný orgán hygienickej služby zaradí do kategórie pracovísk so zvýšenou mierou škodlivého pôsobenia pracovného prostredia a práce na jeho zdravotný stav.
(4)
Príslušníkovi preloženému na výkon práce do iného útvaru colnej správy na dobu dlhšiu ako jeden mesiac patrí diferenčný príplatok vo výške určenej pre tento útvar od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni preloženia, ak je týmto dňom prvý deň kalendárneho mesiaca, patrí tento príplatok od tohto dňa. Diferenčný príplatok patrí do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom preloženie skončilo.
(5)
Diferenčný príplatok sa neposkytuje za dobu neprítomnosti v práci z dôvodu odbornej prípravy alebo školenia v tuzemsku a po dobu štúdia, školenia alebo stáže v zahraničí, ak trvá dlhšie ako jeden mesiac.
§9 Príplatok za znalosť a používanie cudzích jazykov
Príslušníkovi, od ktorého colná správa vyžaduje používanie cudzích jazykov a ktorý ich znalosť preukáže spôsobom ustanoveným v prílohe 7 tejto vyhlášky, poskytuje colná správa za znalosť a používanie cudzích jazykov príplatok vo výške určenej v tej istej prílohe.
§10 Mzda za prácu nadčas
(1)
Za každú hodinu práce nadčas sa poskytuje mzda
a)
pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 42,50 hodín vo výške 1/185 mesačného základného platu,
b)
pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 41,25 hodín vo výške 1/180 mesačného základného platu,
c)
pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40,00 hodín vo výške 1/175 mesačného základného platu.
K takto určenej mzde prislúcha jednotný príplatok vo výške 33 % mzdovej tarify.
(2)
U príslušníkov zaradených v tarifných triedach 6 až 10 uvedených v prílohe 2 tejto vyhlášky a príslušníkov zaradených v riadiacich funkciách s poradovými číslami 10 až 32 uvedených v prílohe 5 tejto vyhlášky je v určenom plate prihliadnuté na prípadnú prácu nadčas.
(3)
Príslušníkom uvedeným v odseku 2 prislúcha mzda za prácu nadčas a príplatok podľa ustanovenia odseku 1, ak ide o prácu nadčas
a)
v noci,
b)
v dňoch pracovného pokoja,
c)
ak ide o prácu nadčas spojenú s plnením mimoriadnych úloh alebo v čase mimoriadnych udalostí alebo o práce nevyhnutne potrebné z dôvodov verejného záujmu, ale iba po prechodnú dobu z technických dôvodov nevyhnutne potrebnú.
§11 Príplatok za nočnú prácu
(1)
Príslušníkom, ktorí pracujú v noci, sa poskytuje príplatok vo výške 2,50 Kčs a príslušníkom, ktorí vykonávajú prácu najmenej v desiatich dvanásťhodinových nočných smenách v kalendárnom mesiaci, vo výške 4 Kčs za hodinu, najviac však za 8 hodín denne.
(2)
Príplatok podľa odseku 1 sa neposkytuje pri nadpracovaní poskytnutého pracovného voľna a za prácu nadčas s výnimkou prípadov, keď príslušník za prácu nadčas čerpal náhradné voľno.
(3)
Za každú delenú nočnú smenu sa poskytuje príslušníkovi jednotný príplatok vo výške 20 Kčs. Za dobu delenej nočnej smeny sa neposkytuje príplatok podľa odseku 1.
(4)
Delenou nočnou smenou je smena, v ktorej podľa ustanoveného rozvrhu bol pracovný čas prerušený medzi 22. a 6. hodinou súvislou prestávkou aspoň 3 hodiny.
§12 Odmena za pracovnú pohotovosť
(1)
Na zabezpečenie úloh colnej správy nevyhnutne potrebných z dôvodov všeobecného záujmu alebo operatívneho riešenia úloh a nepredvídaných situácií môže colná správa nariadiť príslušníkovi pracovnú pohotovosť mimo jeho pracovného času, a to buď mimo pracoviska, alebo na pracovisku.
(2)
Dobou pracovnej pohotovosti sa rozumie doba, po ktorú je príslušník povinný byť pripravený mimo svojho pravidelného pracovného času a nad jeho rozsah na výkon nevyhnutne naliehavých alebo nepredvídaných prác. Doba trvania pracovnej pohotovosti sa spravidla určuje na 24 hodín.
(3)
Pri pracovnej pohotovosti mimo pracoviska musí byť príslušník pripravený na výkon nevyhnutne naliehavých alebo nepredvídaných prác na ľahko dosiahnuteľnom mieste po celú dobu určenej pracovnej pohotovosti.
(4)
Doba trvania pracovnej pohotovosti mimo pracoviska sa do pracovného času nezapočítava. Doba pracovnej pohotovosti na pracovisku nad ustanovený pracovný čas sa započítava do pracovného času jednou polovicou, pokiaľ príslušník nepracuje.
(5)
Pokiaľ príslušník začne v dobe pracovnej pohotovosti vykonávať prácu, pre ktorú sa pracovná pohotovosť nariadila, započítava sa doba výkonu tejto práce do pracovného času plne.
(6)
Za pracovnú pohotovosť mimo pracoviska sa príslušníkovi poskytne odmena vo výške 1 Kčs za hodinu pohotovosti, a ak ide o deň pracovného pokoja, vo výške 2 Kčs za hodinu. Minimálna denná odmena za pracovnú pohotovosť je 10 Kčs, a ak ide o deň pracovného pokoja, 25 Kčs za kalendárny deň.
(7)
Pri pracovnej pohotovosti na pracovisku sa poskytuje príslušníkovi za hodinu tejto pohotovosti odmena vo výške 50 %, a ak ide o deň pracovného pokoja, vo výške 100 % príslušnej časti základného platu.
(8)
Okrem odmien uvedených v odsekoch 6 a 7 nemožno za pracovnú pohotovosť poskytovať iné odmeny alebo príplatky.
(9)
Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nevzťahujú na príslušníkov uvedených v § 10 ods. 2 tejto vyhlášky.
§13 Príplatok za ošetrovanie služobného psa
(1)
Príslušníkovi, ktorému je do osobnej starostlivosti pridelený služobný pes, sa poskytuje príplatok za ošetrovanie služobného psa vo výške
a)
8 Kčs za kalendárny deň pri individuálnom ustajnení,
b)
5 Kčs za kalendárny deň pri hromadnom ustajnení.
(2)
Príplatok podľa odseku 1 sa poskytuje príslušníkovi za uplynulý kalendárny mesiac.
(3)
Príplatok podľa odseku 1 sa neposkytuje príslušníkovi
a)
za kalendárne dni, v ktorých sa o služobného psa nestaral,
b)
odo dňa vyradenia služobného psa z evidencie,
c)
dňom nasledujúcim po dni, keď sa mu služobný pes odobral,
d)
pri nedodržaní podmienok výcviku služobného psa.
(4)
Ak príslušník má do osobnej starostlivosti pridelených viac psov, patrí mu príplatok za ošetrovanie dvoch psov.
§14 Mzda pri colnom vzdelávaní
(1)
Za dobu získavania kvalifikácie potrebnej na výkon práce v colnej správe formou colného vzdelávania 1. a 2. stupňa sa poskytuje príslušníkovi náhrada mzdy vo výške priemerného zárobku.
(2)
Za dobu prehlbovania kvalifikácie formou colného vzdelávania 3. a 4. stupňa alebo formou odborného školenia schváleného colnou správou alebo formou stáže nariadenej colnou správou sa poskytuje príslušníkovi základný plat a príplatky podľa § 7, 8, 9, 10, 12, pokiaľ táto vyhláška neustanovuje inak.
§15 Odmeny
Odmeny za plnenie osobitne významných úloh alebo úloh presahujúcich rámec pracovných povinností, prípadne za mimoriadne zásluhy sa príslušníkom poskytujú podľa osobitných predpisov.4)
TRETIA HLAVA
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§16
(1)
V rámci ustanoveného týždenného pracovného času sa na účely odmeňovania sčítajú a vyplácajú v zúčtovacom mzdovom období všetky zlomky odpracovaných hodín; na zvyšok (zlomok) hodín sa neprihliada.
(2)
Ak colná správa nariadi prácu nadčas alebo k nej dodatočne udelí súhlas v jednotlivých dňoch aj na dobu štvrť, pol, trištvrte hodiny, sčítajú sa a vyplácajú v zúčtovacom období aj zlomky týchto hodín.
§17
(1)
Generálny riaditeľ, na základe hodnotenia pracovných výsledkov príslušníka, rozhodne, či výnimky z kvalifikačnej požiadavky školského vzdelania povolené podľa doterajších predpisov zostávajú v platnosti.
(2)
Ak príslušník spĺňa predpísané školské vzdelanie a nespĺňa požadovaný stupeň colného vzdelania pre zaradenie do tarifnej triedy podľa vykonávanej činnosti, zaradí sa na dobu, než získa požadovaný stupeň colného vzdelania, najdlhšie však na dobu dvoch rokov, do tarifnej triedy o jeden stupeň nižšej, než by bol zaradený podľa vykonávanej činnosti. Toto obmedzenie neplatí pre príslušníkov zaradených do tarifných tried 1 až 3.
(3)
Ak príslušník nesplní do dvoch rokov od účinnosti tejto vyhlášky stupeň colného vzdelania požadovaný pre tarifnú triedu, v ktorej bol doteraz podľa odseku 2 zaradený, zaradí sa do tarifnej triedy, pre ktorú spĺňa požadovaný stupeň colného vzdelania. Ak príslušník v lehote dvoch rokov od účinnosti tejto vyhlášky nesplní ani najnižší stupeň colného vzdelania, je táto okolnosť dôvodom na prevedenie na inú prácu alebo na výpoveď.
§18
(1)
Pokiaľ sa príslušníkovi podľa doterajších predpisov určil vyšší základný (osobný) plat, než mu možno určiť podľa tejto vyhlášky, a ak dosahuje podľa hodnotenia trvale dobré pracovné výsledky, môže mu príslušný riaditeľ tento plat ponechať.
(2)
Odo dňa účinnosti tejto vyhlášky dostanú príslušníci za výkon riadiacich funkcií s poradovými číslami 12 až 32 uvedenými v prílohe 5 tejto vyhlášky príplatok za riadiacu činnosť vo výške 80 % príplatku uvedeného v tejto prílohe, pričom takto určený príplatok za riadiacu činnosť nemôže byť nižší než funkčný príplatok poskytovaný podľa doterajších predpisov. V plnej výške sa môže príplatok za riadiacu činnosť uvedený v prílohe 5 tejto vyhlášky vyplácať najskôr od 1. októbra 1991.
§19
(1)
Ku dňu účinnosti vyhlášky bude príslušník povýšený do vyššej hodnosti, pre ktorú spĺňa predpísané kvalifikačné predpoklady a výsluhu rokov v doterajšej hodnosti. Ustanovenie predchádzajúcej vety neplatí pre výberové hodnosti uvedené v prílohe 6 tejto vyhlášky.
(2)
Hodnosť, ktorú príslušník dosiahol podľa doterajších predpisov, sa mu ponechá, ak spĺňa požiadavky školského a colného vzdelania ustanovenú touto vyhláškou pre doterajšiu hodnosť; na výsluhu rokov sa neprihliada.
(3)
Ak príslušník spĺňa požiadavku školského vzdelania a ak nespĺňa požadovaný stupeň colného vzdelania ustanovený touto vyhláškou pre doterajšiu hodnosť, môže mu generálny riaditeľ túto hodnosť do doby doplnenia požadovaného stupňa colného vzdelania ponechať, najdlhšie však do dvoch rokov od nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky, pokiaľ podľa hodnotenia dosahuje dobré pracovné výsledky.
(4)
Ak príslušník spĺňa požiadavku colného vzdelania, ale nespĺňa požiadavku školského vzdelania ustanovenú touto vyhláškou pre doterajšiu hodnosť, rozhodne generálny riaditeľ na základe hodnotenia príslušníka, pokiaľ podľa § 17 ods. 1 tejto vyhlášky neponechal v platnosti výnimku z požiadavky školského vzdelania, o zaradení príslušníka do hodnosti podľa tejto vyhlášky, najviac však do hodnosti o dve stupne nižšej, než má hodnosť dosiahnutú podľa doterajších predpisov; na výsluhu rokov sa neprihliada.
(5)
Ustanovenie odseku 4 sa neuplatní u príslušníkov – mužov starších ako 55 rokov, žien starších ako 50 rokov.
§20
Po dobu 2 rokov od nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky sa príslušníkovi prijímanému na plnenie úloh colnej stráže a zaradenému do tarifnej triedy 1 alebo 2 započítava jeho predchádzajúca prax do odbornej praxe plne, najviac však 9 rokov.
§21
(1)
Hodnotenie príslušníka na účely tejto vyhlášky vykonáva priamy nadriadený príslušníka a predkladá ho služobným postupom príslušnému riaditeľovi.
(2)
Colná správa je povinná písomným výmerom oznamovať príslušníkovi jeho zaradenie do tarifnej triedy, platového stupňa, priznanie hodnosti a hodnostného príplatku a ich zmeny.
§22
Zrušuje sa úprava č. 3/1982 Vestníka Federálneho ministerstva zahraničného obchodu o odmieňaní príslušníkov colnej správy pracujúcich na colniciach (registrovaná v čiastke 12/1982 Zb.).
§23
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augustom 1991.
Minister:
v z. Ing. Pancíř v. r.
námestník
v z. Ing. Pancíř v. r.
námestník
Príloha 1 vyhlášky č. 290/1991 Zb.
Zásady pre zaraďovanie do tarifných tried
I.
Kvalifikačné požiadavky spoločné pre všetky tarifné triedy
(1)
Kvalifikácia príslušníka je daná odbornou spôsobilosťou, osobnými schopnosťami, charakterovými vlastnosťami a bezúhonnosťou.
(2)
Odborná spôsobilosť sa posudzuje vo vzťahu k tarifnej triede, v ktorej je príslušník zaradený. Ukazovateľmi odbornej spôsobilosti sú získaný stupeň predpísaného školského vzdelania a predpísaného colného vzdelania, znalosť jedného cudzieho jazyka zodpovedajúca stupňu dosiahnutého školského vzdelania, zručnosti pri zaobchádzaní so služobnou zbraňou a miernejšími prostriedkami, prípadne zaobchádzanie s prostriedkami spojovej, kontrolnej a organizačnej techniky.
(3)
Vysoké nároky na osobné schopnosti a charakterové vlastnosti príslušníka a jeho bezúhonnosť sú vyjadrené služobným sľubom5) a podmienkami pre povyšovanie do hodnosti.
(4)
Generálny riaditeľ môže podľa aktuálnej potreby určiť pre výkon jednotlivých funkcií ďalšie kvalifikačné požiadavky (napr. vysokoškolské štúdium vo viacerých smeroch, postgraduálne štúdium, špecializované kurzy), ako aj spôsob ich overovania. Určenie a splnenie týchto ďalších požiadaviek nezakladá právo na zaradenie do vyššej tarifnej triedy alebo riadiacej funkcie.
(5)
Všetky zložky kvalifikačných požiadaviek sa posudzujú súhrnne.
(6)
Dosiahnutie vyššieho než ustanoveného stupňa vzdelania nezakladá nárok na zaradenie príslušníka do vyššej tarifnej triedy (riadiacej funkcie), než zodpovedá skutočne vykonávanej práci.
II.
Hodnotenie odbornej spôsobilosti
(a)
Hodnotenie školského vzdelania
1)
Pre výkon pracovných činností uvedených v zásadách sa určuje školské vzdelanie získané
a)
na vysokých školách najmä právneho alebo ekonomického smeru,
b)
na strednej škole ekonomického alebo technického smeru alebo gymnáziu.
2)
Stupeň školského vzdelania je pre jednotlivé tarifné triedy určený pracovnými charakteristikami činností a kvalifikačnými požiadavkami pre jednotlivé funkcie.
3)
Za vysokoškolské vzdelanie (VŠ) sa považuje vzdelanie na vysokých školách uvedených vo všeobecne záväzných právnych predpisoch.6)
4)
Za úplné stredné vzdelanie (ÚS) sa považuje absolvovanie strednej školy zakončené maturitnou skúškou.
5)
Za stredné odborné vzdelanie (SO) sa považuje absolvovanie odbornej školy (bez maturitnej skúšky).
6)
Za základné vzdelanie (Z) sa považuje absolvovanie všetkých tried povinnej školskej dochádzky.
7)
Vzdelanie získané v zahraničí sa uznáva v rámci príslušných medzinárodných dohôd a platných predpisov ministerstiev školstva o nostrifikácii maturitných vysvedčení a vysokoškolských diplomov.
8)
Stupeň nadobudnutého školského vzdelania uznávaný podľa doterajších mzdových predpisov sa na účely odmeňovania uznáva.
9)
Neukončené vzdelanie na škole ktoréhokoľvek stupňa a typu sa nehodnotí.
10)
Pokiaľ príslušník nespĺňa kvalifikačné predpoklady, možno ho zaradiť na voľné funkčné miesto, do tarifnej triedy alebo riadiacej funkcie iba na dobu určitú, najdlhšie na dva roky. Príslušníka staršieho ako 50 rokov (ženu staršiu ako 45 rokov), ktorý nespĺňa stupeň, prípadne aj smer vzdelania a dlhodobým výkonom pracovnej činnosti v colnej správe preukázal vysokú odbornosť, možno zaradiť na voľné funkčné miesto, do tarifnej triedy alebo do riadiacej funkcie aj na dobu dlhšiu ako dva roky.
11)
Obdobne možno postupovať aj v prípade, že príslušník mladší ako 50 rokov (žena 45 rokov) v dobe, po ktorú je výnimočne zaradený do tarifnej triedy alebo riadiacej funkcie, pre ktorú nespĺňa predpoklad stupňa alebo zameranie vzdelania, začal štúdium, ktorého absolvovaním si tento predpoklad doplní. Doba tohto výnimočného zaradenia je však podmienená plnením študijného plánu.
(b)
Hodnotenie colného vzdelania
1)
Základná príprava je povinná pre všetkých príslušníkov a zakončuje sa pohovorom v 1. stupni colného vzdelávania a vydaním kvalifikačného výkazu.
2)
V 1. stupni colného vzdelávania sa overujú predpoklady príslušníka pre výkon práce v colnej správe.
3)
Za nižšiu colnú skúšku (NCS) sa považuje kvalifikačná skúška po absolvovaní 2. stupňa colného vzdelávania v základnom colnom kurze.
4)
Nižšou colnou skúškou sa overujú teoretické vedomosti a praktické zručnosti príslušníkov najmä pre výkon služby v colnej stráži. Je povinná pre všetkých príslušníkov a podmienkou pre vymenovanie do hodnosti colný strážmajster. NCS sa musí zložiť v určenom termíne.
5)
Za odbornú colnú skúšku (OCS) sa považuje kvalifikačná skúška po absolvovaní 3. stupňa colného vzdelávania v odbornom colnom kurze.
6)
Odbornou colnou skúškou sa overujú znalosti a zručnosti príslušníkov v plnom rozsahu potreby výkonu colnej služby na ktoromkoľvek útvare colnej správy. Odborná colná skúška je podmienkou pre povyšovanie do hodnosti colného asistenta a vyšších hodností.
7)
Za vyššiu colnú skúšku (VCS) sa považuje kvalifikačná skúška po absolvovaní 4. stupňa colného vzdelávania vo vyššom colnom kurze.
8)
Vyššou colnou skúškou sa overujú znalosti a zručnosti príslušníkov tak z oblasti colnej problematiky, ako aj znalosti z iných odborov potrebné pre výkon mimoriadne náročných činností v colnej správe. Je povinná pre príslušníkov v riadiacich funkciách s poradovými číslami 2 až 5 a 10 až 32 a podmienkou pre povýšenie do hodnosti hlavný colný inšpektor a vyšších.
9)
Atestáciou sa overujú znalosti a zručnosti príslušníkov z odboru špecializovanej činnosti požadované pre výkon práce alebo riadiacej funkcie. Znalosti pre atestáciu sa získavajú štúdiom vo vzdelávacích inštitúciách s odbornou špecializáciou.
10)
Potrebná úroveň odborných znalostí, ktorá je súčasťou kvalifikačných požiadaviek ustanovených pre platový postup, sa zisťuje preverovaním týchto znalostí.
11)
Potrebná úroveň streleckej prípravy a prípravy na používanie miernejších prostriedkov je súčasťou kvalifikačných požiadaviek.
12)
Úroveň streleckej prípravy a prípravy na používanie miernejších prostriedkov sa preukazuje pravidelným overovaním teoretických a praktických znalostí.
13)
Zručnosti pri zaobchádzaní s kontrolnou, spojovou a organizačnou technikou sa preukazujú osvedčením o absolvovaní kurzov pre prípravu špecialistov.
(c)
Hodnotenie odbornej praxe
1)
Odbornou praxou sa rozumie doba, po ktorú pracovník získava znalosti a skúsenosti výkonom činností požadovaných pre prácu, do ktorej je zaradený.
2)
Do odbornej praxe sa započítava:
a)
plne
1.
doba preukázaného pracovného pomeru v colnej správe (včítane bývalej finančnej stráže) bez ohľadu na druh vykonávanej práce,
2.
doba základnej a náhradnej vojenskej služby v čs. armáde bez ohľadu na to, či ju vykonával príslušník, ktorý bol v pracovnom pomere, alebo nie; nezapočítava sa doba, o ktorú bola táto doba predĺžená (nadsluhovaná) v dôsledku výkonu trestu,
3.
doba strávená účasťou v národnom odboji v rozsahu ustanovenom zákonom č. 255/1946 Zb. o príslušníkoch čs. armády v zahraničí a o niektorých iných účastníkoch národného odboja za oslobodenie,
4.
doba pracovného pomeru v inej organizácii, v ktorej vykonával prácu príbuznú práci, ktorú bude vykonávať v colnej správe;
b)
jednou polovicou
1.
doba pracovného alebo služobného pomeru v iných organizáciách, než uvedených v odseku 2 písm. a) bod 4., alebo členstvo v družstve, kde súčasťou členstva je tiež pracovný vzťah,
2.
doba civilnej služby,7)
3.
doba činnosti samostatne zárobkovo činných osôb.
3)
Do odbornej praxe sa príslušníkovi započítava preukázaná doba úspešne ukončeného denného štúdia na vysokej škole požadovaného smeru, a to najviac 5 rokov. Táto doba sa započítava iba v prípadoch, keď je príslušník zaradený do riadiacej funkcie alebo tarifnej triedy, kde nie je ustanovená kvalifikačná požiadavka vysokej školy. Štúdium sa považuje za ukončené dňom uvedeným v diplome, prípadne na vysvedčení o poslednej štátnej záverečnej skúške.
4)
Do odbornej praxe sa nezapočítava doba
a)
štúdia alebo učebného pomeru s výnimkou ustanovenia odseku 3,
b)
po ktorú nebol príslušník v pracovnom alebo služobnom pomere,
c)
po ktorú bol príslušník činný iba na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru,
d)
pracovného pomeru, služobného pomeru, členstva v družstve, kde súčasťou členstva je tiež pracovný vzťah, a činnosti samostatne zárobkovo činných osôb, ktorú príslušník nedoložil predpísaným spôsobom.
5)
Do odbornej praxe sa započítava len doložená doba činnosti (iná doba), ktorú príslušník preukazuje najmä:
a)
potvrdením o zamestnaní, v ktorom je uvedený druh vykonávanej práce,
b)
prepúšťacím rozkazom zo služobného pomeru,
c)
osvedčením vystaveným podľa všeobecne záväzných právnych predpisov,
d)
dokladom o pracovnej činnosti v dobe okupácie (napr. pracovná knižka),
e)
vojenskou knižkou,
f)
rodným listom dieťaťa,
g)
diplomom alebo vysvedčením o štátnej záverečnej skúške alebo vysvedčením o maturitnej skúške alebo výučným listom.
6)
Zápočet sa vykonáva vždy k 31. decembru predchádzajúceho roka.
7)
Zápočet sa vykonáva na roky, mesiace a dni. Mesiace sa počítajú po 30 dňoch. V prípadoch, keď celkový zápočet dní nie je celé číslo, zaokrúhľuje sa smerom hore.
8)
Dodatočne preukázaná doba praxe sa započíta s účinnosťou od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po dni preukázania.
9)
Pri súbehu niekoľkých dôb rozhodných pre započítanie predchádzajúcej praxe sa započíta doba pre príslušníka najvýhodnejšia.
III.
Podmienky pre zaraďovanie príslušníkov do tarifných tried
1)
Základným kritériom pre zaraďovanie príslušníkov do tarifných tired je súlad medzi faktickou schopnosťou vykonávať prácu vyplývajúcu z opisu práce, predpisov pre výkon práce a charakteristikami pracovných činností príslušných tarifných tried.
2)
Záväzným podkladom pre rozlišovanie a zaraďovanie pracovných činností podľa ťažiska vykonávanej práce, zložitosti, zodpovednosti, dosiahnutého vzdelania a ďalšej odbornej prípravy sú charakteristiky pracovných činností.
3)
Charakteristiky pracovných činností vyjadrujú základné zameranie tarifnej triedy a príklady pracovných činností ich dopĺňajú.
4)
Ak príslušník vykonáva trvale viac pracovných činností patriacich do rôznych tarifných tried, zaradí sa do tarifnej triedy, v ktorej je ťažisko jeho činnosti.
5)
Príslušník sa preradí do nižšej tarifnej triedy, ak stratil odbornú spôsobilosť alebo ak prestal vykonávať činnosti v doterajšej tarifnej triede.
6)
Do tarifnej triedy 6 možno zaradiť aj príslušníka, ktorý má úplné stredoškolské vzdelanie doplnené o úspešne ukončené štúdium predmetov na vysokej škole určenej colnou správou, pracuje v colnej správe najmenej 15 rokov, spĺňa kvalifikačné predpoklady colného vzdelania určené pre tarifnú triedu 6; v takom prípade sa z doby jeho odbornej praxe odpočíta 6 rokov.
7)
Do tarifnej triedy 3 možno zaradiť aj príslušníka, ktorý má stredné odborné vzdelanie (SO), pracuje v colnej správe najmenej 20 rokov, spĺňa kvalifikačné predpoklady colného vzdelania určené pre tarifnú triedu 3; v takom prípade sa z doby jeho odbornej praxe odpočítajú 3 roky.
8)
Ak príslušník nespĺňa predpísaný stupeň colného vzdelania pre zaradenie do vyššej tarifnej triedy a spĺňa predpísaný stupeň školského vzdelania, môže sa zaradiť do tejto tarifnej triedy len so súhlasom generálneho riaditeľa. Generálny riaditeľ mu súčasne určí lehotu pre získanie predpísaného stupňa colného vzdelania.
IV.
Charakteristiky pracovných činností a kvalifikačné požiadavky
Tarifná trieda 1
Názov funkcie: colný praktikant
Základné vzdelanie alebo stredné odborné vzdelanie
1.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva jednoduché čiastkové činnosti podľa pokynov a návodov bez rozhodovacej právomoci.
Príklady činností:
a)
vykonáva pomocné a evidenčné činnosti, jednoduché administratívne úkony,
b)
vykonáva jednoduchú strážnu činnosť (ochrana objektov colnej správy, stráženie dopravných prostriedkov v čase kontroly, pochôdzková činnosť a pod.),
c)
vykonáva jednoduchú spojovú službu (obsluha spájacích prostriedkov),
d)
vykonáva jednoduché práce s kancelárskymi strojmi (napr. písacie, rozmnožovacie).
Tarifná trieda 2
Názov funkcie: colný strážnik
Základné vzdelanie alebo stredné odborné vzdelanie
2.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva čiastkové odborné činnosti podľa pokynov a návodov vyžadujúce malú mieru zodpovedosti a samostatnosti, s malou mierou rozhodovacej právomoci.
Príklady činností:
a)
vykonáva jednoduché evidenčné a administratívne činnosti,
b)
vykonáva strážnu činnosť (stráženie hranice slobodného colného pásma, zabezpečovanie verejného poriadku na hraničnom priechode, dozor v colnom priestore, sprievod dopravných prostriedkov a pod.),
c)
vykonáva fyzické kontroly v colných skladoch,
d)
vykonáva kontrolu osôb a dopravných prostriedkov v colnom pohraničnom pásme a rozhoduje o ich ďalšom pohybe,
e)
vykonáva bezpečnostné prehliadky zásielok,
f)
obsluhuje zložitejšie technické prostriedky kontroly, spojové prostriedky a organizačnú techniku (napr. ďalekopisná, faxová účastnícka stanica),
g)
vykonáva pochôdzkovú činnosť (odhaľovanie pašeráckej prepravy tovaru a devízových hodnôt mimo colných priechodov).
Tarifná trieda 3
Názov funkcie: hlavný colný strážnik
Úplné stredné vzdelanie
2.
alebo 3. stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva samostatne čiastkové odborné činnosti a niektoré špecifické činnosti so zvýšenou mierou zodpovednosti.
Rozhoduje jednoduchšie prípady v colnom a priestupkovom konaní.
Príklady činností:
a)
rozhoduje o prepúšťaní tovaru v delegovanom rozsahu,
b)
rozhoduje o colných priestupkoch v blokovom konaní,
c)
pripravuje podklady pre rozhodovanie o colných a devízových priestupkoch (spisovanie zápisníc, zhromažďovanie dôkazného materiálu),
d)
pripravuje podklady pre rozhodovanie v colnom konaní (vykonávanie prehliadok zásielok za účelom zistenia podkladov pre zaraďovanie tovaru, zabezpečovanie podkladov pre kontrolu plnenia podmienok podmienečného a viazaného obehu a pod.),
e)
vykonáva administratívne činnosti (vedenie skladových evidencií, evidencií dopravných prostriedkov, evidencií tovaru dovážaného a vyvážaného zahraničnými pracovníkmi a pod.),
f)
vykonáva určené kontrolné činnosti (kontroly dopravných prostriedkov a batožín na hraničnom priechode, kontrolu dopravných prostriedkov a tovaru v miestach sústredenej nakládky a vykládky tovaru – najmä v nácestných strediskách, strediskách medzinárodných kusových zásielok, prekladiskách a pod.),
g)
koncipovanie a vyhotovovanie písomností podľa pokynov,
h)
na priechodoch malého pohraničného styku vykonáva kontrolu cestovných dokladov,
i)
spolupracuje v určenom rozsahu s bezpečnostnými orgánmi,
j)
vykonáva niektoré špecifické činnosti (plní úlohy colnej pátracej služby, protinarkotickej skupiny, psovoda a pod.),
k)
vykonáva colnú kontrolu povolených prepráv mimo colných priechodov.
Tarifná trieda 4
Názov funkcie: colný tajomník
Úplné stredné vzdelanie
3.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva súbor čiastkových činností a niektorých špecifických činností.
Samostatne rozhoduje náročnejšie prípady v správnom konaní s vyššou mierou zodpovednosti.
Príklady činností:
a)
rozhoduje o prepustení tovaru v dovoze, vývoze alebo prevoze,
b)
rozhoduje o vymeraní cla, správnych poplatkov a iných dávok,
c)
rozhoduje o colných a devízových priestupkoch v blokovom konaní,
d)
v cestovnom styku rozhoduje o udelení vývozných a dovozných povolení v rozsahu vymedzenom predpisom,
e)
spracúva podklady pre colnú štatistiku (napr. Návrh na colné konanie),
f)
pripravuje podklady pre prejednávanie colných a devízových priestupkov na colnici (spisovanie zápisníc, zhromažďovanie dôkazného materiálu),
g)
pripravuje podklady pre prejednávanie prípadov porušenia colných predpisov organizáciami (protokoly, dokumentácia),
h)
vedie náročné colné agendy (napr. register prijatých colných sprievodiek, register vydaných colných sprievodiek, register podmienečného voľného obehu),
ch)
plní vybrané úlohy colnej pátracej služby, protinarkotickej skupiny a pod.,
i)
vykonáva pokladničné operácie, vyhotovuje účtovné doklady, plní úlohy v oblasti výpočtovej techniky, vykonáva personálnu, spisovú, výstrojnú a ďalšie agendy,
j)
vykonáva vnútorné kontrolné činnosti,
k)
vykonáva odborné, technicko-ekonomické a organizačné činnosti analytického, informačného a kontrolného charakteru vyžadujúce zodpovedajúcu znalosť colnej problematiky.
Tarifná trieda 5
Názov funkcie: hlavný colný tajomník
Úplné stredné vzdelanie
3.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva súbor náročnejších odborných činností a niektorých špecifických činností.
Samostatne rozhoduje zložité prípady s vyšším stupňom právomoci aj zodpovednosti.
Príklady činností:
a)
rozhoduje zložitejšie prípady prepúšťania tovaru v dovoze, prevoze a vývoze,
b)
rozhoduje zložitejšie prípady vymeriavania cla, správnych poplatkov a iných dávok,
c)
rozhoduje o udeľovaní vývozných aj dovozných povolení v delegovanom rozsahu,
d)
rozhoduje o vykonaní osobnej prehliadky,
e)
rozhoduje o colných a devízových priestupkoch v blokovom konaní a v príkaznom konaní,
f)
pripravuje podklady pre prejednávanie priestupkov na colnici a pre prejednávanie porušenia colných predpisov organizáciami,
g)
vedie náročné colné agendy (záznamové, colné sklady a pod.),
h)
spolupracuje na príprave koncepcie činnosti riadeného útvaru,
i)
vykonáva následnú kontrolu podkladov pre colnú štatistiku (Návrh na colné konanie),
j)
plní náročné úlohy colnej pátracej služby, protinarkotickej skupiny a pod.,
k)
spolupracuje so štátnymi orgánmi, najmä policajnými, pri plnení úloh stanice colnej stráže v colnom pohraničnom pásme,
l)
samostatne vybavuje odborné agendy,
m)
vykonáva náročnejšie odborné, technicko-ekonomické činnosti analytického, metodického a kontrolného charakteru vyžadujúce zodpovedajúcu znalosť colnej problematiky.
Tarifná trieda 6
Názov funkcie: vyšší colný úradník
Vysokoškolské vzdelanie
4.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva súbor špecifických činností so značným stupňom právomoci alebo komplexné odborné činnosti v útvare s menším rozsahom vecnej alebo miestnej pôsobnosti.
Príklady činností:
a)
rozhoduje zložité prípady zaraďovania tovaru, vymeriavania cla, správnych poplatkov a iných dávok, pripravuje podklady pre rozhodovanie o odpustení alebo znížení cla,
b)
rozhoduje o udeľovaní dovozných a vývozných povolení v rozsahu delegovanej právomoci,
c)
rozhoduje o colných a devízových priestupkoch prejednávaných na colnici v rozsahu delegovanej právomoci,
d)
vedie odborné agendy a referáty (právny, finančný, COCOM a pod.),
e)
pripravuje podklady pre rozhodovanie na vyššom stupni (autoremedúry, odvolania a pod.),
f)
spolupracuje na príprave aplikačných predpisov,
g)
vypracúva odborné vyjadrenia a posudky,
h)
vykonáva veľmi náročné odborné, technicko-ekonomické činnosti analytického, metodického a kontrolného charakteru vyžadujúce komplexnú znalosť colnej problematiky.
Tarifná trieda 7
Názov funkcie: vyšší colný úradník 3. triedy
Vysokoškolské vzdelanie
4.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva vysoko špecializovanú odbornú činnosť na republikovej alebo celoštátnej úrovni alebo súbor odborných činností v útvare s vymedzenou miestnou pôsobnosťou alebo v odbornom útvare s republikovou alebo celoštátnou pôsobnosťou.
Príklady činností:
a)
vykonáva samostatnú systémovú činnosť pri tvorbe celoštátnych opatrení (napr. realizácia zákonných oprávnení, regulačné opatrenia), včítane prípadných návrhov úpravy všeobecne záväzných a interných predpisov,
b)
rozhoduje v rámci svojej právomoci o vymenúvaní a odvolaní vedúcich pracovníkov,
c)
rozhoduje v rámci svojej právomoci o vymenúvaní, povyšovaní do hodnosti, o predĺžení výsluhy rokov v hodnosti, príp. o znížení hodnosti,
d)
rozhoduje v rámci svojej právomoci o zaradení príslušníkov do platovej triedy,
e)
rozhoduje v odvolacom konaní v prípade autoremedúry, vyjadruje sa k podaným opravným prostriedkom,
f)
rozhoduje o udeľovaní výnimiek v povoľovacom konaní,
g)
rozhoduje o znížení alebo odpustení cla,
h)
rozhoduje o určení colného priestoru,
i)
rozhoduje o zriadení colných skladov a určuje podmienky ich prevádzky,
j)
schvaľuje hospodárske operácie v rámci riadeného útvaru,
k)
spolupracuje na príprave interných predpisov, všeobecne záväzných právnych predpisov a vydáva operatívne pokyny pre riadené útvary,
l)
spolupracuje s príslušnými štátnymi orgánmi.
Tarifná trieda 8
Názov funkcie: vyšší colný úradník 2. triedy
Vysokoškolské vzdelanie
4.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva vysoko odborné činnosti so značnou mierou osobnej zodpovednosti s republikovou alebo celoštátnou pôsobnosťou.
Príklady činností:
a)
koordinačná, koncepčná, metodická a plánovacia činnosť v hospodársko-správnej oblasti, v oblasti materiálno-technického zabezpečenia, informatiky a pod.,
b)
v odbore svojej pôsobnosti zabezpečuje vypracovanie interných predpisov včítane ich výkladu,
c)
spolupracuje s príslušnými štátnymi orgánmi a zastupuje colnú správu v medzirezortných rokovaniach.
Tarifná trieda 9
Názov funkcie: vyšší colný úradník 1. triedy
Vysokoškolské vzdelanie
4.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Vykonáva vysoko odborné koncepčné a koordinačné činnosti v najdôležitejších útvaroch s celoštátnou pôsobnosťou alebo vysoko odborné činnosti s vysokou mierou osobnej zodpovednosti pre územie republiky.
Príklady činností:
a)
zabezpečuje riadiacu, koncepčnú a metodickú činnosť v colno-právnej oblasti, v oblasti medzinárodných stykov, výkonu colnej služby, v personálnej a mzdovej oblasti,
b)
v rámci pôsobnosti pripravuje odborové koncepcie pre komplexný program rozvoja colníctva a colnej politiky,
c)
v odbore svojej pôsobnosti zabezpečuje vypracúvanie všeobecne záväzných právnych predpisov a interných predpisov colnej správy včítane ich výkladu,
d)
spolupracuje s príslušnými štátnymi orgánmi a zastupuje colnú správu v medzirezortných, prípadne medzištátnych rokovaniach,
e)
zabezpečuje riadiacu a kontrolnú činnosť colníc v právnej oblasti, v oblasti výkonu colnej kontroly a vnútornej kontroly,
f)
zabezpečuje činnosť v personálnej oblasti,
g)
v rámci svojej pôsobnosti vydáva operatívne pokyny pre výkon služby,
h)
spolupracuje s príslušnými štátnymi orgánmi a na základe poverenia vedie rokovania s colnými správami susedných štátov.
Tarifná tireda 10
Názov funkcie: vládny colný úradník
Vysokoškolské vzdelanie
4.
stupeň colného vzdelania
Charakteristické znaky činnosti:
Spracúva návrhy koncepcií komplexného rozvoja colníctva a colnej politiky, koordinuje najdôležitejšie činnosti colnej správy.
Príklady činností:
a)
koordinuje činnosť odborných útvarov s celoštátnou pôsobnosťou,
b)
koordinuje tvorbu jednotných právnych noriem pre oblasť colníctva a colnej politiky,
c)
zastupuje colnú správu, prípadne rezort pri medzirezortných a medzištátnych rokovaniach.
V.
Kvalifikačné predpoklady riadiacich funkcií
Por. č. riadiacej funkcie | Názov riadiacej funkcie | Kvalifikačné predpoklady | ||||
vzdelanie | odborná prax | |||||
školské | odborné |   | D | S | ||
1 | zástupca vedúceho stanice 2 | ÚS | OCS | - | 3 | 2 |
6 | vedúci pracoviska | ÚS | OCS | - | 3 | 2 |
7-9 | vedúci smeny | ÚS | OCS | - | 3 | 2 |
10 | vedúci stanice 2 | ÚS | VCS | - | 5 | 6 |
2-5 | zástupca vedúceho colnej odbočky | ÚS | VCS | - | 5 | 6 |
11-12 | vedúci referátu | ÚS/VŠ | VCS | - | 10/8 | 6 |
13-16 | vedúci colnej pobočky | ÚS/VŠ | VCS | - | 10/8 | 8 |
17-20 | námestník riaditeľa colnice | VŠ | VCS | - | 10 | 10 |
21-24 | riaditeľ colnice | VŠ | VCS | A | 12 | 12 |
25-26 | vedúci oddelenia ČR a ÚCS | VŠ | VCS | A | 12 | 12 |
28 | námestník riaditeľa odboru | VŠ | VCS | A | 12 | 12 |
27 | námestník riaditeľa ČR | VŠ | VCS | A | 12 | 12 |
29 | riaditeľ odboru | VŠ | VCS | A | 12 | 12 |
30 | riaditeľ ČR | VŠ | VCS | A | 15 | 12 |
31 | námestník generálneho riaditeľa ÚCS | VŠ | VCS | A | 20 | 18 |
32 | generálny riaditeľ ÚCS | VŠ | VCS | A | 20 | 20 |
Všeobecné poznámky a vysvetlivky:
1)
Poradové číslo riadiacej funkcie nevyjadruje riadiaci stupeň.
2)
Alternatívne sú určené kvalifikačné predpoklady školského vzdelania pri riadiacich funkciách s poradovými číslami 12 až 16. V týchto prípadoch stupeň dosiahnutého školského vzdelania ovplyvňuje zaradenie do tarifnej triedy.
3)
VŠ = vysokoškolské vzdelanie príslušného smeru,
ÚS = úplné stredné vzdelanie príslušného smeru,
OCS = odborná colná skúška,
VCS = vyššia colná skúška,
A = atestácia z odboru riadenej činnosti,
D = doba odbornej praxe v rokoch,
S = doba povinnej stáže pred vymenovaním do riadiacej funkcie na vyššom riadiacom stupni v mesiacoch.
Príloha 2 vyhlášky č. 290/1991 Zb.
Stupnica minimálnych mzdových taríf podľa tarifných tried a platových stupňov
Platový stupeň | Počet rokov odbornej praxe | Tarifná trieda | |||||||||
10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | ||
1 | do 3 | 4690 | 4270 | 3880 | 3530 | 3210 | 2920 | 2660 | 2420 | 2200 | 2000 |
2 | do 6 | 4900 | 4460 | 4050 | 3690 | 3350 | 3050 | 2780 | 2520 | 2300 | 2090 |
3 | do 9 | 5100 | 4650 | 4220 | 3850 | 3490 | 3180 | 2900 | 2620 | 2400 | 2180 |
4 | do 12 | 5320 | 4840 | 4390 | 4010 | 3640 | 3310 | 3020 | 2730 | 2500 | 2270 |
5 | do 15 | 5530 | 5030 | 4560 | 4160 | 3780 | 3440 | 3140 | 2840 | 2600 | 2360 |
6 | do 18 | 5730 | 5220 | 4740 | 4310 | 3930 | 3570 | 3260 | 2950 | 2700 | 2450 |
7 | do 21 | 5940 | 5410 | 4910 | 4470 | 4070 | 3700 | 3380 | 3060 | 2800 | 2540 |
8 | do 24 | 6150 | 5600 | 5090 | 4620 | 4210 | 3830 | 3490 | 3170 | 2900 | 2630 |
9 | do 27 | 6360 | 5790 | 5260 | 4780 | 4350 | 3960 | 3600 | 3280 | 2990 | 2720 |
10 | nad 27 | 6560 | 5970 | 5430 | 4940 | 4490 | 4090 | 3720 | 3390 | 3080 | 2800 |
Príloha 3 vyhlášky č. 290/1991 Zb.
Zaraďovanie do platových stupňov
(1)
Príslušný riaditeľ zaraďuje príslušníka do platového stupňa podľa počtu rokov odbornej praxe.
(2)
Prijímaného príslušníka možno zaradiť do platového stupňa podľa dĺžky započítanej odbornej praxe, najviac však do 4. platového stupňa. Do ďalšieho platového stupňa sa zaradí po splnení predpísaného stupňa colného vzdelania.
(3)
Príslušník zaradený do tarifnej triedy 3, ktorý nespĺňa 3. stupeň colného vzdelania, sa zaraďuje vždy o jeden platový stupeň nižšie, než zodpovedá počtu rokov ním dosiahnutej odbornej praxe.
(4)
Ak príslušník nedosahuje uspokojivé pracovné výsledky alebo ak nesplní predpísané kvalifikačné skúšky alebo ak porušuje závažným spôsobom pracovnú disciplínu alebo pravidlá slušnosti a občianskeho spolužitia, môže mu príslušný riaditeľ pozastaviť platový postup na dobu jedného až troch rokov. Príslušníkovi, ktorému sa pozastavil platový postup, sa musia oznámiť dôvody.
(5)
Príslušníkovi, ktorému sa platový postup pozastavil podľa predchádzajúceho odseku, sa do dosiahnutého počtu rokov odbornej praxe nezapočítava doba pozastaveného platového postupu.
(6)
Príslušník zaradený na určitú dobu výnimočne do tarifnej triedy, pre ktorú nespĺňa predpoklad školského vzdelania (príloha 1, II. časť, písmeno a, ods. 10), sa zaradí o dva platové stupne nižšie, než zodpovedá počtu rokov ním dosiahnutej odbornej praxe.
Príloha 4 vyhlášky č. 290/1991 Zb.
Zásady pre diferencované zvyšovanie základných platov
(1)
Príslušníkom, ktorí dosahujú veľmi dobré pracovné výsledky, môže príslušný riaditeľ na základe písomného hodnotenia zvýšiť priznaný základný plat za ďalej ustanovených podmienok.
(2)
Hodnotenie pracovných výsledkov na tento účel sa vykonáva v termínoch určených na hodnotenie pracovných výsledkov pre platové postupy do vyšších platových stupňov.
(3)
Riaditeľ colnice môže príslušníkom uvedeným v § 2 ods. 2 písm. a) tejto vyhlášky zvýšiť priznaný základný plat až o 10 %, riaditeľ colného riaditeľstva môže príslušníkom uvedeným v § 2 ods. 2 písm. b) tejto vyhlášky zvýšiť priznaný základný plat až o 20 %, generálny riaditeľ môže všetkým príslušníkom zvýšiť priznaný základný plat až o 40 %.
(4)
Zvýšený základný plat podľa odseku 3 sa priznáva spravidla k 1. januáru a zostáva príslušníkovi zachovaný, pokiaľ
a)
zostáva zaradený v tarifnej triede, v ktorej mu bol priznaný,
b)
trvajú dôvody pre jeho priznanie.
(5)
Oznámenie o priznaní alebo odňatí zvýšeného základného platu musí byť písomné.
Príloha 5 vyhlášky č. 290/1991 Zb.
Príplatok za riadiacu činnosť
Po dobu výkonu uvedených riadiacich funkcií sa poskytuje príplatok za riadiacu činnosť v tomto rozpätí:
Por. č. funkcie | Názov funkcie | Mesačne Kčs | |
1 | zástupca vedúceho stanice 2 | 100 | |
2 | zástupca vedúceho colnej odbočky | IV. kategórie | 100 |
3 | III. kategórie | 200 | |
4 | II. kategórie | 300 | |
5 | I. kategórie | 400 | |
6 | vedúci pracoviska | 200 | |
7 | vedúci smeny | III. kategórie | 200 |
8 | II. kategórie | 300 | |
9 | I. kategórie | 400 | |
10 | vedúci stanice 2 | 400 | |
11 | vedúci referátu | 400 | |
12 | vedúci referátu RVS a CP | 600 | |
13 | vedúci colnej odbočky | IV. kategórie | 500 |
14 | III. kategórie | 600 | |
15 | II. kategórie | 700 | |
16 | I. kategórie | 800 | |
17 | námestník riaditeľa colnice | IV. kategórie | 800 |
18 | III. kategórie | 900 | |
19 | II. kategórie | 1000 | |
20 | I. kategórie | 1100 | |
21 | riaditeľ colnice | IV. kategórie | 1200 |
22 | III. kategórie | 1400 | |
23 | II. kategórie | 1600 | |
24 | I. kategórie | 1800 | |
25 | vedúci oddelenia ČR | 1200 | |
26 | vedúci oddelenia ÚCS | 1500 | |
27 | námestník riaditeľa ČR | 2000 | |
28 | námestník riaditeľa odboru ÚCS | 2000 | |
29 | riaditeľ odboru ÚCS | 2500 | |
30 | riaditeľ ČR | 3100 | |
31 | námestník generálneho riaditeľa ÚCS | 3800 | |
32 | generálny riaditeľ ÚCS | 4500 |
ÚCS = Ústredná colná správa
CR = Colné riaditeľstvo
RVS = riadenie výkonu služby na colnici
CP = colno – právny na colnici
Príloha 6 vyhlášky č. 290/1991 Zb.
Hodnostný poriadok
I.
Zapožičiavanie hodnosti, vymenúvanie a povyšovanie do hodnosti
(1)
Príslušníkovi sa prvá hodnosť zapožičiava do doby úspešného absolvovania základnej prípravy. Po vydaní kvalifikačného výkazu a zložení služobného sľubu sa príslušníkovi táto hodnosť vymenovaním potvrdzuje.
(2)
Do vyššej hodnosti môže byť príslušník povýšený, ak
a)
spĺňa všetky kvalifikačné požiadavky pre navrhovanú hodnosť,
b)
od jeho vymenovania alebo povýšenia uplynula určená doba výsluhy rokov v hodnosti,
c)
dosahuje dobré pracovné výsledky.
(3)
Do výsluhy rokov sa započítava iba doba pracovného pomeru v colnej správe.
(4)
Doba, po ktorú bol príslušník uvoľnený na výkon verejných funkcií, doba dočasnej pracovnej neschopnosti, výkonu vojenskej služby, materskej dovolenky, doba plnenia úloh za brannej pohotovosti štátu a doba colného vzdelávania sa započítava do doby výsluhy rokov v hodnosti, najviac však v dĺžke výsluhy rokov určenej pre najbližšiu vyššiu hodnosť.
(5)
Mimoriadne možno príslušníkovi zapožičať vyššiu hodnosť, akoby mu patrila podľa plnenia kvalifikačných predpokladov školského vzdelania, a to po dobu výkonu riadiacej funkcie.
(6)
Mimoriadne možno príslušníka povýšiť do vyššej hodnosti o jeden stupeň bez dosiahnutia určenej doby výsluhy rokov v hodnosti, ak
a)
dosahuje trvale výborné pracovné výsledky,
b)
vykonal záslužný čin,
c)
vykonáva najmenej 5 rokov lektorskú činnosť v colnej správe.
(7)
Príslušníkovi, ktorý nespĺňa predpísané kvalifikačné požiadavky colného vzdelania, sa povýšenie pozastavuje. Doba, na ktorú sa povýšenie pozastavilo, sa do výsluhy rokov v hodnosti nezapočítava.
(8)
Pri závažnom porušení pracovnej disciplíny, pravidiel slušnosti, občianskeho spolužitia alebo služobného sľubu môže sa príslušníkovi predĺžiť výsluha rokov v hodnosti až o tri roky. Ak v priebehu tejto doby príslušník dosahuje dobré pracovné výsledky, môže sa mu po uplynutí jej polovice zvyšok odpustiť.
(9)
Pri obzvlášť závažnom alebo opakovanom porušení pracovnej disciplíny, pravidiel slušnosti, občianskeho spolužitia alebo služobného sľubu, ktoré mohlo mať za následok poškodenie dobrého mena colnej správy, môže sa príslušníkovi znížiť hodnosť o jeden stupeň.
(10)
Príslušníkom colníc hodnosť colný čakateľ zapožičiava a vymenovaním potvrdzuje a až do hodnosti colný asistent povyšuje riaditeľ colnice.
(11)
Príslušníkov colníc do hodnosti colný kontrolór až colný inšpektor povyšuje a príslušníkom colného riaditeľstva hodnosť colný čakateľ zapožičiava a vymenovaním potvrdzuje a až do hodnosti colný inšpektor povyšuje riaditeľ colného riaditeľstva.
(12)
Generálny riaditeľ rozhoduje o zapožičaní hodnosti, vymenovaní a povýšení príslušníkov do všetkých hodností, do výberových hodností, o mimoriadnych povýšeniach a mimoriadnych zapožičaniach hodnosti.
(13)
Do hodnosti colný prezident vymenúva minister.
(14)
Návrhy na vymenovanie, povýšenie a mimoriadne zapožičanie hodnosti, prípadne zníženie hodnosti príslušníkov predkladá najbližší nadriadený služobným postupom spravidla dva mesiace pred vymenovaním alebo povýšením.
(15)
O pozastavení povýšenia, predĺžení výsluhy rokov v hodnosti alebo znížení hodnosti príslušníkovi rozhoduje ten, kto je oprávnený vymenúvať alebo povyšovať do príslušných hodností.
(16)
Povyšovanie do hodností sa robí k 1. januáru s výnimkou mimoriadneho povýšenia, mimoriadneho zapožičania hodnosti a vymenovania.
(17)
Vymenovanie a povýšenie do hodnosti a mimoriadne zapožičanie hodnosti alebo zníženie hodnosti sa oznamuje príslušníkovi hodnostným výmerom.
(18)
Hodnosť príslušníka zaniká skončením jeho pracovného pomeru k colnej správe s výnimkou prípadov odchodu do dôchodku.
(19)
Pri prvom zapožičaní hodnosti patrí príslušníkovi hodnostný príplatok dňom účinnosti ustanoveným v hodnostnom výmere. Poskytovanie hodnostného príplatku sa zastavuje od prvého dňa siedmeho mesiaca od nástupu k colnej správe, ak príslušník do tejto doby úspešne neabsolvuje základnú prípravu.
(20)
Pri prvom vymenovaní do hodnosti patrí príslušníkovi hodnostný príplatok dňom účinnosti ustanoveným v hodnostnom výmere.
(21)
Pri povýšení patrí hodnostný príplatok od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni povýšenia. Ak účinnosť povýšenia bola určená prvým dňom kalendárneho mesiaca, patrí hodnostný príplatok už týmto dňom.
(22)
Príslušníkovi, ktorému sa znížila hodnosť, patrí nový hodnostný príplatok od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni oznámenia tejto skutočnosti hodnostným výmerom.
II.
Označenie hodností, výsluha rokov v hodnosti, kvalifikačné predpoklady a hodnostný príplatok
Stupeň | Označenie hodnosti | Skratka | Výsluha rokov v hodnosti pri školskom vzdelaní | Odborné colné skúšky | Príplatok Kčs mesačne | ||
Z/S | ÚS | VŠ | |||||
Colní strážnici | |||||||
1 | Colný čakateľ | CC | 1 | ZP | 250 | ||
2 | Colný strážmajster | CST | 4 | 2 | 1 | NCS | 300 |
3 | Colný nadstrážmajster | CNST | 7 | 3 | 2 | NCS | 350 |
4 | Hlavný colný nadstrážmajster | HCNST | V | 4 | 3 | NCS | 400 |
Nižší colní úradníci | |||||||
5 | Colný asistent | CA | 2 | 1 | OCS | 500 | |
6 | Colný kontrolór | CK | 6 | 3 | OCS | 550 | |
7 | Hlavný colný kontrolór | HCK | 7 | 3 | OCS | 600 | |
8 | Colný Inšpektor | ČI | 7 | 4 | OCS | 700 | |
Vyšší colní úradníci | |||||||
9 | Hlavný colný Inšpektor | HCI | V | 4 | VCS | 900 | |
10 | Colný radca | CR | 4 | VCS | 1000 | ||
11 | Hlavný colný radca | HCR | V | VCS | 1100 | ||
12 | Ministerský colný radca | MCR | V | VCS | 1250 | ||
13 | Colný prezident | CP | VCS | 1500 |
V = výberová hodnosť, pre ktorú sa doba výsluhy rokov neustanovuje
Príloha 7 vyhlášky č. 290/1991 Zb.
Podmienky pre poskytovanie a určenie výšky jazykového príplatku
(1)
Úroveň znalosti cudzieho jazyka sa rozlišuje podľa troch stupňov:
1.
stupeň
požaduje sa znalosť cca 1500 – 1800 lexikálnych jednotiek včítane základnej, bežnej aj odbornej profesijnej frazeológie a znalosť základnej gramatiky (slovné druhy a základná syntax).
2.
stupeň
požaduje sa znalosť cca 3500 lexikálnych jednotiek včítane bežnej aj profesijnej frazeológie a dobrá znalosť gramatiky cudzieho jazyka, schopnosť plynulého samostatného prejavu a konverzácie na bežné a základné odborné témy z danej profesie, schopnosť samostatne čítať bežné a odborné texty s pomocou slovníka a samostatná koncepcia jednoduchého písomného prejavu.
3.
stupeň
požaduje sa znalosť 5000 lexikálnych jednotiek bežnej aj odbornej profesijnej frazeológie, dokonalá znalosť gramatiky, schopnosť dokonalého, plynulého a samostatného ústneho aj písomného prejavu na všeobecné aj odborné témy z danej profesie.
(2)
Znalosť cudzieho jazyka sa preukazuje takto:
1.
stupeň
dokladom o zložení kvalifikačnej skúšky na Inštitúte vzdelávania colnej správy
2.
stupeň
dokladom:
a)
o zložení záverečnej ústnej aj písomnej kvalifikačnej skúšky na Inštitúte vzdelávania colnej správy, ak je prospech pri tejto skúške výborný,
b)
o ukončenom štúdiu na škole s cudzím vyučovacím jazykom zakončenom maturitnou skúškou (nerozhoduje, či je škola v ČSFR alebo v zahraničí), ak je prospech pri tejto skúške výborný.
3.
stupeň
dokladom:
a)
o jazykovej aprobácii na filozofickej alebo filologickej fakulte alebo na škole jej na roveň postavenej, pokiaľ prospech z príslušného cudzieho jazyka v priebehu celého štúdia nebol v priemere horší ako veľmi dobrý (chválitebný),
b)
o zložení všeobecnej štátnej jazykovej skúšky na štátnej jazykovej škole alebo na vysokej škole,
c)
o úspešnom ukončení štúdia na vysokej škole ekonomickej smer zahraničný obchod, ak je prospech z príslušného cudzieho jazyka výborný,
d)
o zložení záverečnej skúšky v rozsahu prípravného špeciálneho jazykového kurzu pre pracovníkov poverených dlhodobým výkonom funkcie v zahraničí na Inštitúte zahraničného obchodu, Inštitúte Čedoku a jazykovej katedre Federálneho ministerstva zahraničných vecí,
e)
o ukončení štúdia na vysokej škole v zahraničí s príslušným cudzím vyučovacím jazykom.
(3)
Pokiaľ prospech pri skúške z cudzieho jazyka na príslušnom stupni školy bol iný, než je uvedené v odseku 2, alebo ak príslušník získal znalosť cudzieho jazyka iným spôsobom alebo ak jazykové znalosti nezodpovedajú požiadavkám určeným pre 1. stupeň, preukazuje sa znalosť zložením jazykovej skúšky. Jazyková skúška sa skladá vždy z písomnej a ústnej časti. Vykonanie skúšok v predpísanej úrovni aj odbornom profesijnom zameraní (úroveň znalosti 1. a 2. stupňa) zabezpečuje colná správa. Colná správa zabezpečí, aby sa zameranie skúšky prispôsobilo potrebám funkcie, ktorú príslušník vykonáva, a aby jej náročnosť zodpovedala stupňu znalosti, ktorý sa má skúškou overiť. Skúšky sa skladajú pred skúšobnou komisiou s troma členmi. Najmenej dvaja členovia komisie musia byť pedagogickými pracovníkmi s vysokoškolskou aprobáciou pre príslušný cudzí jazyk, prípadne s oprávnením na vykonávanie skúšok.
(4)
Platnosť dokladov o jazykovej kvalifikácii 1. a 2. stupňa uvedených v odseku 2 je časovo obmedzená na dobu 5 rokov.
(5)
Jazykový príplatok sa poskytuje podľa rozsahu preukázaných znalostí v tejto mesačnej výške:
1.
stupeň 80 Kčs
2.
stupeň až 150 Kčs
3.
stupeň až 250 Kčs.
Jazykový príplatok sa zvyšuje o 50 %, ak ide o znalosť a používanie orientálneho alebo iného
neeurópskeho jazyka.
neeurópskeho jazyka.
(6)
Jazykový príplatok sa poskytuje najviac za znalosť a používanie troch cudzích jazykov, pričom úhrn príplatkov nesmie prekročiť sumu 750 Kčs.
(7)
Príplatok sa neposkytuje príslušníkom
a)
za občasné používanie cudzích jazykov na úrovni obvyklých znalostí zodpovedajúcich stupňu školského vzdelania určenej pre vykonávanú pracovnú činnosť,
b)
za znalosť jazyka, ktorý sa bežne nepoužíva pri výkone činnosti,
c)
za používanie materinského jazyka v územných oblastiach Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, kde sa používajú dva jazyky.
(8)
Výplata jazykového príplatku sa zastaví po uplynutí platnosti dokladu o jazykovej kvalifikácii 1. a 2. stupňa, ak príslušník nepreukáže znalosť príslušného stupňa pri novej jazykovej skúške alebo ak odpadne potreba pri výkone práce intenzívne a pravidelne cudzí jazyk používať.
(9)
Príslušníkom vykonávajúcim prekladateľskú, tlmočnícku a lektorskú činnosť ako prevažujúcu činnosť v hlavnom pracovnom pomere prislúcha príplatok až za znalosť druhého a ďalšieho jazyka.
1)
2)
3)
4)
Smernice FMPSV z 20. januára 1976 č. II/5-39/76-7313 pre poskytovanie odmien pracovníkom orgánov štátnej správy a niektorých ďalších rozpočtových organizácií (reg. v čiastke 5/1976 Zb.).
5)
6)
Zákon č. 172/1990 Zb. o vysokých školách.
7)
Zákon č. 73/1990 Zb. o civilnej službe.