Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Vyhláška Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej o financovaní reprodukcie základných prostriedkov 1983

Znenie účinné: od 01.01.1983 do 31.12.1985 Neplatné znenie pre dnes
162/1980 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1983 do 31.12.1985
162
VYHLÁŠKA
Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej
zo 7. novembra 1980
o financovaní reprodukcie základných prostriedkov
Federálne ministerstvo financií po dohode s Ministerstvom financií Českej socialistickej republiky a Ministerstvom financií Slovenskej socialistickej republiky podľa § 391 ods. 1 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení vyhlásenom pod č. 37/1971 Zb. a doplnenom zákonom č. 144/1975 Zb. a predseda Štátnej banky československej podľa § 7 ods. 5 písm. d) zákona č. 144/1970 Zb. o Štátnej banke československej ustanovujú:

PRVÁ ČASŤ

§1 Predmet a rozsah úpravy
(1)
Táto vyhláška upravuje tvorbu a použitie fondu výstavby a fondu rozvoja, ďalších zdrojov a spôsob financovania reprodukcie základných prostriedkov a iného hmotného majetku vo výrobných hospodárskych jednotkách,1) v štátnych hospodárskych organizáciách usporiadaných mimo výrobných hospodárskych jednotiek, v ostatných štátnych socialistických organizáciách a v organizáciách zahraničného obchodu,2) jednotných roľníckych družstvách, spoločných poľnohospodárskych podnikoch a melioračných družstvách (ďalej len „organizácia“) uskutočňovanej dodávateľským spôsobom alebo vo vlastnej réžii (prípadne v jednotných roľníckych družstvách svojpomocou).
(2)
Financovanie reprodukcie základných prostriedkov a iného hmotného majetku socialistických organizácií neuvedených v odseku 1 sa spravuje zásadami tejto vyhlášky; zvláštnosti financovania reprodukcie základných prostriedkov môžu upraviť príslušné federálne ústredné orgány pre organizácie nimi riadené po dohode s Federálnym ministerstvom financií a ústredím Štátnej banky československej (ďalej len „banka“) a príslušné ústredné orgány republík pre organizácie nimi riadené po dohode s ministerstvami financií republík a hlavnými ústavmi banky.
§2 Základné prostriedky
(1)
Základnými prostriedkami sú samostatné predmety, prípadne súbory predmetov alebo kombinované technologické a stavebné celky, ktoré majú ako celok samostatné technicko-ekonomické určenie, a ktoré majú prevádzkovo-technickú funkciu dlhšiu ako jeden rok a ktorých obstarávacia cena je najmenej päťtisíc Kčs. Základnými prostriedkami sú bez zreteľa na obstarávaciu cenu pozemky, budovy a stavby, pokiaľ nie sú nehnuteľnými kultúrnymi pamiatkami.
(2)
Základnými prostriedkami sú ďalej predmety získané po vyriešení úloh plánu rozvoja vedy a techniky, pokiaľ zodpovedajú pojmu základných prostriedkov podľa odseku 1; do základných prostriedkov sa prevádzajú bezodplatne.
(3)
Základnými prostriedkami sú aj trvalé porasty (okrem lesných) s časom plodnosti dlhším ako tri roky, pokiaľ tvoria ucelený komplex, ktorý má najmenej sto stromov alebo dvesto krov.
(4)
Základné prostriedky sa rozdeľujú na:
a)
používané základné prostriedky,
b)
základné prostriedky v rezerve,
c)
základné prostriedky v konzervácii.
(5)
Základnými prostriedkami v rezerve sú:
a)
základné prostriedky, ktoré sú určené na výmenu za základné prostriedky vyradené organizáciou z používania v dôsledku poškodenia alebo opravy (prevádzková rezerva),
b)
základné prostriedky dočasne vyradené z používania, ktoré majú pre organizáciu stále určenie (kapacitná a sortimentová rezerva).
(6)
Základnými prostriedkami v konzervácii sú základné prostriedky, ktoré organizácia nepoužíva z dôvodov štátneho záujmu a do konzervácie sa dali so súhlasom príslušného ministerstva financií; tento súhlas nie je potrebný pri základných prostriedkoch určených na účely civilnej obrany a na účely branného charakteru.
(7)
Základnými prostriedkami nie sú:
a)
zásoby,3)
b)
iný hmotný majetok (§ 3),
c)
investície (§ 6).
§3 Iný hmotný majetok
(1)
Iným hmotným majetkom sú umelecké diela,4) pokiaľ nie sú neoddeliteľnou súčasťou budovaných stavieb, predmety muzeálnej a galériovej hodnoty, prípadne súbory takých predmetov v múzeách, galériách a pamiatkových objektoch, stále výstavné súbory a zbierky kníh knižníc jednotnej sústavy, prípadne iné zbierky.
(2)
Iným hmotným majetkom sú aj hnuteľné a nehnuteľné kultúrne pamiatky a ich súbory, ktoré spravidla nemožno oceniť podľa všeobecne platných právnych predpisov (napr. cenových).
(3)
Za iný hmotný majetok sa považujú povrchové a podzemné vody, lesy, ložiská nerastných surovín a nerasty, jaskyne, značky bodov geodetických sietí, meračských zariadení a signálov na týchto bodoch a mapové fondy.
§4 Reprodukcia základných prostriedkov a iného hmotného majetku
(1)
Reprodukcia základných prostriedkov a iného hmotného majetku zahŕňa:
a)
prípravu a zabezpečenie výstavby (§ 5),
b)
projektovú dokumentáciu včítane autorského dozoru,5)
c)
investície (§ 6),
d)
udržiavanie a opravy (§ 7).
(2)
Organizácie sú povinné zabezpečovať reprodukciu základných prostriedkov a iného hmotného majetku v súlade s plánom rozvoja národného hospodárstva a prostriedky na ňu vynakladať v súlade s príslušnými právnymi predpismi a s najvyššou hospodárnosťou.
§5 Príprava a zabezpečenie výstavby
(1)
Príprava a zabezpečenie výstavby zahŕňa náklady, prípadne výdavky na:
a)
organizačnú a prípravnú činnosť investora, t. j.
1.
vypracovanie investičných zámerov,
2.
projektové úlohy a štúdie súborov stavieb,
3.
činnosť riaditeľstiev budovaných podnikov a závodov,
4.
technický dozor investora,
5.
odovzdanie a prevzatie dokončených stavieb alebo ich ucelených častí,
6.
prípravu a začatie prevádzky včítane komplexného technologického vyskúšania a skúšobnej prevádzky,
7.
prípravu kádrov pre budované podniky,
8.
presídlenie obyvateľov,
9.
súborné spracovanie dokumentácie skutočnej stavby,
10.
záverečné technicko-ekonomické vyhodnotenie;
b)
inžiniersku činnosť a kompletizačnú činnosť dodávateľa;
c)
technickú pomoc poskytovanú projektovými organizáciami;
d)
vybavenie prevádzok a iných budovaných zariadení zásobami;
e)
správne a miestne poplatky súvisiace s prípravou a zabezpečením výstavby, penále, poplatky z omeškania, peňažné náhrady škôd súvisiacich s investičnou výstavbou a iné nehmotné náklady a prirážky, všetky úroky z úverov (tuzemské i zahraničné) a devízové náklady spojené s obstaraním devíz v Československej obchodnej banke, ú. s.;
f)
licencie a iné obdobné oprávnenia pre budúcu výrobu alebo prevádzku.
(2)
Do prípravy a zabezpečenia výstavby sa zahŕňajú aj náklady, prípadne výdavky na:
a)
projekty na hospodársko-technické úpravy pozemkov,
b)
projekty pre výstavy a veľtrhy v zahraničí,
c)
projektové súťaže a dopytové konanie,
d)
rozvojové štúdie výstavby odvetví a odborov,
e)
územnoplánovaciu dokumentáciu a územnoplánovacie podklady včítane urbanistických súťaží,
f)
projekty typizácie vo výstavbe,
g)
projekty experimentálneho overovania vo výstavbe,
h)
tvorbu technicko-hospodárskych ukazovateľov,
i)
geologický prieskum.
§6 Investície
(1)
Investíciami sú hmotné a finančné zdroje vynakladané na obstarávanie nových základných prostriedkov a na rekonštrukcie, modernizácie, nadstavby a prístavby doterajších základných prostriedkov a nehnuteľných kultúrnych pamiatok (§ 3 ods. 2).
(2)
Investíciami sú aj hmotné a finančné zdroje vynakladané na:
a)
nákup (odplatný prevod) základných prostriedkov,
b)
obstarávanie základných prostriedkov zo zahraničných hmotných zdrojov pre potrebu v zahraničí,
c)
odvody za trvalé odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe pre investičnú výstavbu6) a finančné prostriedky poskytované na opatrenia na odstránenie ekonomickej ujmy,7)
d)
odvody za dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe na zariadenie staveniska,6)
e)
modely alebo prototypy charakteru základných prostriedkov, ktoré organizácie v súvislosti s využitím vynálezu, zlepšovacieho návrhu alebo priemyselného vzoru riadne prevzala8)
(ďalej len „iné investície“).
(3)
Investíciami vo vlastnej réžii sú hmotné a finančné zdroje vynakladané na investičnú výstavbu uskutočňovanú a zabezpečovanú prevažne vlastnými pracovníkmi organizácie (investora).
(4)
Rekonštrukcie sú zásahy do konštrukčnej a technologickej časti doterajšieho základného prostriedku, ktoré majú za následok zmenu technických parametrov, prípadne zmenu funkcie a účelu základného prostriedku.
(5)
Modernizácie sú také úpravy, ktorými sa pri uplatňovaní prvkov technického pokroku nahrádzajú časti základného prostriedku modernejšími časťami na odstránenie následkov opotrebovania a zastarania vplyvom technického rozvoja, zvyšuje sa vybavenosť základného prostriedku, prípadne sa rozširuje jeho použiteľnosť.
§7 Udržiavanie a opravy základných prostriedkov a iného hmotného majetku
(1)
Udržiavanie je pravidelná starostlivosť o základné prostriedky, prípadne o iný hmotný majetok, ktorou sa spomaľuje priebeh procesu fyzického opotrebovania, predchádza sa jeho následkom tak, aby sa zabezpečil ich prevádzkyschopný stav a bezpečná prevádzka, prípadne sa odstraňujú drobné poruchy.
(2)
Opravami sa odstraňuje čiastočné fyzické opotrebovanie alebo poškodenie za účelom uvedenia základného prostriedku, prípadne iného hmotného majetku do prevádzkyschopného stavu, obnovujú sa jeho technické vlastnosti, odstraňujú funkčné, vzhľadové a bezpečnostné nedostatky; pri budovách a stavbách sa obnovuje ich prevádzková kvalita, úžitkovosť a bezpečnosť. Pri opravách sa uplatňujú najnovšie poznatky vedy a techniky, najmä pri technológii ich vykonávania, voľbe materiálov a normalizácii súčastí.
(3)
Opravy strojov a zariadení možno robiť aj výmenným spôsobom.9)

DRUHÁ ČASŤ | ZDROJE FINANCOVANIA REPRODUKCIE ZÁKLADNÝCH PROSTRIEDKOV A INÉHO HMOTNÉHO MAJETKU

§8 Financovanie nákladov na prípravu a zabezpečenie výstavby
Náklady na prípravu a zabezpečenie výstavby financujú organizácie z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov s prípadným časovým rozlíšením.10)
§9 Financovanie nákladov na udržiavanie a opravy základných prostriedkov a iného hmotného majetku
Náklady spojené s udržiavaním a opravami základných prostriedkov, prípadne iného hmotného majetku (včítane projektovej dokumentácie opráv) financujú organizácie z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov, prípadne z fondu opráv.11)
§10 Financovanie projektovej dokumentácie a investícií
Projektovú dokumentáciu a investície financujú:
a)
štátne hospodárske organizácie a organizácie zahraničného obchodu z vlastných zdrojov, z centralizovaných zdrojov u nadriadených orgánov, z investičného úveru, dotáciami zo štátneho rozpočtu,12) prípadne štátnych fondov, dotáciami z rozpočtov národných výborov, z príspevkov iných organizácií13) a z iných zdrojov;
b)
rozpočtové organizácie z prostriedkov štátneho rozpočtu, prípadne štátnych fondov, z prostriedkov rozpočtu národného výboru, z doplnkových zdrojov a z príspevkov iných organizácií;13)
c)
príspevkové organizácie z vlastných zdrojov, z príspevkov štátneho rozpočtu, prípadne štátnych fondov, z príspevkov rozpočtu národného výboru, z príspevkov iných organizácií,13) z investičného úveru, prípadne z iných zdrojov;
d)
jednotné roľnícke družstvá, spoločné poľnohospodárske podniky a melioračné družstvá z vlastných zdrojov, z investičného úveru, dotáciami zo štátneho rozpočtu,12) prípadne štátnych fondov, z príspevkov iných organizácií a z iných zdrojov.

TRETIA ČASŤ | FOND VÝSTAVBY A FOND ROZVOJA

§11 Fond výstavby výrobnej hospodárskej jednotky
(1)
Fond výstavby výrobnej hospodárskej jednotky sa tvorí:
a)
z odpisov ňou riadených podnikov,14)
b)
prídelom zo zisku výrobnej hospodárskej jednotky, maximálne do výšky určenej finančným plánom,
c)
prídelom z centralizovaných odpisov, výnimočne na základe súhlasu príslušného ministerstva financií z centralizovaného zisku nadriadeného ústredného orgánu,
d)
z príspevkov iných organizácií,13)
e)
prevodom z iných fondov v určených prípadoch,15)
f)
z tržieb z predaja základných prostriedkov a investícií,
g)
účelovými dotáciami zo štátneho rozpočtu,12) prípadne štátnych fondov.
(2)
Fond výstavby výrobnej hospodárskej jednotky sa používa:
a)
na financovanie projektovej dokumentácie a plánovaných investícií výrobnej hospodárskej jednotky okrem investícií financovaných z fondu rozvoja,
b)
na úhradu splátok investičných úverov na tieto investície,
c)
na plánované prídely do fondu výstavby ňou riadených podnikov,
d)
na poskytovanie príspevkov iným organizáciám,13)
e)
na iné účely podľa osobitných predpisov.
(3)
Prevody z fondu výstavby výrobnej hospodárskej jednotky do iných fondov nie sú dovolené.
(4)
Výrobné hospodárske jednotky, ktoré nezriaďujú fond rozvoja, financujú projektovú dokumentáciu a všetky plánované investície z fondu výstavby.
(5)
Prídely z odpisov do fondu výstavby výrobnej hospodárskej jednotky sa uskutočňujú mesačne vo výške plánovanej sumy zo skutočnej tvorby odpisov; prevody sa uskutočňujú v lehotách ustanovených osobitným predpisom.16)
(6)
Prídely zo zisku do fondu výstavby výrobnej hospodárskej jednotky sa uskutočňujú vo výške skutočnej potreby, najviac však do výšky ročného plánu.
(7)
Prostriedky fondu výstavby sa ukladajú na samostatný účet v banke.
§12 Rezortný fond výstavby
Ústredný orgán, ak riadi priamo podriadené podniky,14) tvorí a používa rezortný fond výstavby obdobne ako fond výstavby výrobnej hospodárskej jednotky.
§13 Fond výstavby podnikov
(1)
V podnikoch,14) ktoré zriaďujú fond výstavby, sa fond tvorí:
a)
prídelom z odpisov,
b)
prídelom zo zisku, maximálne do výšky určenej finančným plánom,
c)
z tržieb z predaja základných prostriedkov a investícií,
d)
prídelom od nadriadeného orgánu,
e)
z príspevkov iných organizácií,13)
f)
prevodom z iných fondov v určených prípadoch,15)
g)
účelovými dotáciami zo štátneho rozpočtu,12) prípadne štátnych fondov.
(2)
Prídely z odpisov do fondu výstavby sa uskutočňujú mesačne vo výške plánovanej sumy zo skutočnej tvorby odpisov; prevody sa uskutočňujú v lehotách ustanovených osobitným predpisom.16)
(3)
Prídely zo zisku do fondu výstavby sa uskutočňujú vo výške skutočnej potreby, najviac však do výšky ročného plánu.
(4)
Fond výstavby podnikov sa používa:
a)
na financovanie projektovej dokumentácie a plánovaných investícií okrem investícií financovaných z fondu rozvoja,
b)
na úhradu splátok investičných úverov na tieto investície,
c)
na poskytovanie príspevkov iným organizáciám,13)
d)
v štátnych hospodárskych poľnohospodárskych organizáciách na úhradu príspevkov a členských podielov pri obstarávaní spoločných investícií podľa osobitných predpisov,13)
e)
na iné účely podľa osobitných predpisov.
(5)
Prevody z fondu výstavby do iných fondov nie sú dovolené.
(6)
Tvorba a použitie fondu výstavby jednotných roľníckych družstiev, spoločných poľnohospodárskych podnikov a melioračných družstiev sa spravuje osobitným predpisom.17)
(7)
Podniky, ktoré nezriaďujú fond rozvoja, financujú projektovú dokumentáciu a všetky plánované investície z fondu výstavby.
(8)
Prostriedky fondu výstavby sa ukladajú na samostatný účet v banke.
§14 Fond rozvoja výrobnej hospodárskej jednotky
(1)
Fond rozvoja výrobnej hospodárskej jednotky sa tvorí:
a)
normatívnym prídelom z podielu odpisov zo základných prostriedkov, ktorý sa určuje percentom z plánovaného objemu investícií a splátok investičných úverov financovaných z fondu rozvoja a prídelom zo zisku podľa normatívu určeného percentom zo zisku; pritom podiel z odpisov môže tvoriť spravidla 40 % a prídel zo zisku najmenej 30 % plánovaného objemu investícií a splátok investičných úverov financovaných z fondu rozvoja. Polovica prídelu zo zisku sa tvorí v závislosti od splnenia ukazovateľa rentability k výrobným fondom alebo ukazovateľa výťažnosti strojov a zariadení, druhá polovica prídelu zo zisku sa tvorí v závislosti na plnení štruktúry dodávok spôsobom určeným Federálnym ministerstvom financií; ak ukazovateľa plnenia štruktúry dodávok nemožno určiť, tvorí sa v závislosti od plnenia plánovanej výšky iného ukazovateľa, ktorého určí nadriadený orgán zo zoznamu ukazovateľov.18) Pri výpočte prídelu sa od skutočného zisku použitého na výpočet podmieňujúceho ukazovateľa rentability k výrobným fondom odpočítavajú a ku skutočnej strate pripočítavajú sumy vyjadrujúce straty spôsobené nekvalitnou výrobou, zodpovedajúce percentnému pomeru týchto strát k výkonom bez vplyvu zahraničného obchodu;
b)
nadnormatívnym prídelom
1.
až do výšky 30 % z cenového zvýhodnenia za technicky pokrokové výrobky, za výrobky zaradené pri hodnotení do 1. stupňa akosti a za módne novinky, ako aj z prídelu zo zisku podľa objemu tržieb za výrobky zaradené pri hodnotení do 1. stupňa akosti bez cenového zvýhodnenia až do výšky 2 % tržieb vo veľkoobchodných cenách za tieto výrobky,
2.
z fondu hmotnej stimulácie vývozu,
3.
zo zníženia obratového fondu podľa miery využitia zásob;19)
celková výška nadnormatívneho prídelu, s výnimkou prídelu zo zníženia obratového fondu, môže tvoriť najviac 25 % celkového plánovaného prídelu zo zisku podľa normatívu; nadnormatívny prídel možno zvýšiť o ďalší prídel z fondu hmotnej stimulácie vývozu vo výške 25 % celkového plánovaného prídelu zo zisku podľa normatívu, pričom celková výška nadnormatívneho prídelu do fondu rozvoja v tomto prípade môže byť najviac 50 % celkového plánovaného prídelu zo zisku podľa normatívu;
c)
z príspevkov iných organizácií.13)
(2)
Do základu pre prídel do fondu sa zahrnie časť zisku pripadajúca na nadplánový zisk iba vo výške 40 %; pri splnení a prekročení podmieňujúcich ukazovateľov sa sadzba normatívu nemení, pri ich neplnení sa sadzba znižuje tak, že prídel do fondu zaniká pri plnení ukazovateľa na 80 %.
(3)
Vo výrobných hospodárskych jednotkách, pri ktorých je hmotná stimulácia viazaná na ukazovatele určené v päťročnom pláne, sa fond rozvoja tvorí prídelom zo zisku v závislosti od plnenia určených ukazovateľov päťročného plánu. Plnenie ukazovateľov sa posudzuje podľa osobitných opatrení Federálneho štatistického úradu, Štátnej plánovacej komisie a Federálneho ministerstva financií.
(4)
Fond rozvoja sa znižuje o 30 % z cenového znevýhodnenia technicky zastaraných výrobkov a výrobkov zaradených do 3. stupňa akosti, a to najviac v rozsahu 25 % celkového prídelu zo zisku podľa určeného normatívu.
(5)
Výrobná hospodárska jednotka rozpíše časť plánovanej tvorby fondu rozvoja na podriadené podniky s tým, že táto časť tvorby je podmienená splnením ukazovateľov určených pre tvorbu fondu rozvoja podriadeného podniku. Celková tvorba fondu rozvoja výrobnej hospodárskej jednotky závisí od splnenia podmieňujúcich ukazovateľov za výrobnú hospodársku jednotku ako celok a použije sa na prídel do fondu rozvoja podriadených podnikov podľa rozhodnutia výrobnej hospodárskej jednotky.
(6)
Ak výrobná hospodárska jednotka prijme vo svojom pláne vyšší zisk, ako je úloha určená na vypracovanie návrhu vykonávacieho plánu, uplatní pri zvýšenej sume zisku zvýhodnený normatív prepočítaný tak, že základný normatív sa zvýši o percento, ktoré ustanoví na tento účel príslušný ústredný orgán, najviac však o 50 %; naopak, ak vo svojom pláne prijme nižší zisk, ako je úloha určená na vypracovanie návrhu vykonávacieho plánu, zníži sa normatív prídelu zo zisku za každé percento zníženia o 5 %, takže pri prijatí plánu vo výške 80 % úlohy určenej na vypracovanie návrhu vykonávacieho plánu stráca nárok na prídel zo zisku.
(7)
Prídely do fondu rozvoja sa uskutočňujú v priebehu roka preddavkovo:
a)
z odpisov základných prostriedkov mesačne vo výške jednej dvanástiny plánovaného ročného prídelu,
b)
zo zisku štvrťročne podľa podmienok ustanovených v odseku 1 písm. a),
c)
z ostatných zdrojov
- z fondu hmotnej stimulácie vývozu mesačne do výšky skutočne vytvorených zdrojov v tomto fonde,
- z cenového zvýhodnenia mesačne podľa podmienok ustanovených v odseku 1 písm. b).
(8)
Fond rozvoja výrobnej hospodárskej jednotky sa používa:
a)
na financovanie stavieb do 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov a na financovanie strojov a zariadení nezahrnutých do rozpočtu stavby včítane projektovej dokumentácie na tieto investície,
b)
na financovanie iných investícií,
c)
na úhradu splátok investičných úverov na tieto investície a splátok investičných úverov na investície financované z fondu výstavby pri nedostatkoch v realizácii a využití týchto investícií,
d)
na úhradu príspevkov iným organizáciám13) na investície financované z fondu rozvoja iného investora,
e)
na prevod do fondu výstavby na úhradu finančných potrieb vyplývajúcich z nedostatkov vzniknutých pri realizácii investícií financovaných z fondu výstavby, t. j. prekročenia rozpočtového nákladu stavby a lehoty dokončenia stavby,
f)
na úhradu zvýšenia obratového fondu.20)
(9)
Vo výrobných hospodárskych jednotkách s plánovanou stratou alebo s relatívne nízkou tvorbou zisku sa fond rozvoja tvorí pevnou sumou za podmienok ustanovených nadriadeným ústredným orgánom po dohode s príslušným ministerstvom financií.
(10)
Prostriedky fondu rozvoja sa ukladajú na samostatný účet v banke.
§15 Fond rozvoja podniku
(1)
Fond rozvoja podnikov,14) ktoré ho zriaďujú, sa tvorí a používa obdobne ako fond rozvoja výrobnej hospodárskej jednotky.
(2)
V podnikoch, ktoré nezriaďujú fond výstavby, sú okrem zdrojov uvedených v § 14 zdrojom fondu rozvoja aj tržby z predaja základných prostriedkov a investícií.
(3)
Prídely do fondu rozvoja podnikov sa uskutočňujú v rámci prídelu do fondu rozvoja výrobnej hospodárskej jednotky.
(4)
V podnikoch s plánovanou stratou alebo s relatívne nízkou tvorbou zisku sa fond rozvoja tvorí pevnou sumou za podmienok ustanovených nadriadeným ústredným orgánom po dohode s príslušným ministerstvom financií.

ŠTVRTÁ ČASŤ | PODKLADY A PODMIENKY PRE FINANCOVANIE PROJEKTOVEJ DOKUMENTÁCIE A INVESTÍCIÍ

§16 Podklady pre financovanie projektovej dokumentácie a investícií
(1)
Organizácie, s výnimkou ustanovenou v odsekoch 2 a 3, sú povinné predložiť pobočke banky:
a)
plán investičnej výstavby,21)
b)
plán financovania investičnej výstavby,22)
c)
menovitý zoznam stavieb.21)
(2)
Rozpočtové a príspevkové organizácie sú povinné predložiť pobočke banky:
a)
plán investičnej výstavby,21)
b)
oznámenie limitu výdavkov na financovanie investičnej výstavby,
c)
menovitý zoznam stavieb.21)
(3)
Pri komplexnej bytovej výstavbe zahrnutej do plánu národných výborov je plán investičnej výstavby a menovitý zoznam stavieb nahradený režimom komplexnej bytovej výstavby.23)
(4)
Podklady predkladané podľa odsekov 1 a 2 musia byť v súlade so štátnym plánom a jeho ukazovateľmi, s výsledkami postupu pri zaraďovaní stavieb do návrhu vykonávacieho plánu.24) Podklady predkladané rozpočtovými a príspevkovými organizáciami včítane zmien musí potvrdiť priamo nadriadený, prípadne iný na to splnomocnený orgán.
(5)
Pri všetkých stavbách nad 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov (hlava II-VIII súhrnného rozpočtu stavby) predkladajú organizácie pobočke banky pred začatím financovania:
a)
registračný list projektovej úlohy25) (ako podklad pre financovanie projektových prác),
b)
schválený súhrnný rozpočet stavby včítane rekapitulácie nákladov k súhrnnému rozpočtu,26)
c)
registračný list stavby.25)
(6)
Pri stavbách, na ktoré sa poskytuje dotácia zo štátneho rozpočtu, prípadne zo štátnych fondov alebo úver, predkladajú organizácie pobočke banky podklady uvedené v odseku 5 písm. b) bez ohľadu na výšku rozpočtových nákladov a zoznam stavieb dotovaných zo štátneho rozpočtu (štátnych fondov).
(7)
Pri stavbách obytných súborov predkladajú organizácie pobočke banky okrem podkladov uvedených v odseku 5 aj rovnopis hospodárskej zmluvy na dodávku celej stavebnej časti.
(8)
Pri trvalých porastoch (§ 2 ods. 3) predkladajú organizácie pobočke banky schválený rozpočet.5)
(9)
Pri dokončených stavbách nad 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov a pri stavbách nad 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov, na ktoré sa poskytuje dotácia alebo úver, predkladajú organizácie pobočke banky doklady o záverečnom technicko-ekonomickom vyhodnotení stavby uvedenej do prevádzky (užívania).5)
(10)
V prípade zmien (dodatkov) predložených podkladov pre financovanie projektovej dokumentácie a investícií sú organizácie povinné včas informovať pobočku banky a bezodkladne upraviť alebo doplniť predložené podklady.
(11)
Okrem podkladov uvedených v predchádzajúcich odsekoch predkladajú organizácie pobočke banky na vyžiadanie ďalšie podklady potrebné na zabezpečenie financovania a kontroly investícií.27)
§17 Podmienky financovania projektovej dokumentácie a investícií
(1)
Banka financuje projektovú dokumentáciu a investície v súlade s plánom rozvoja národného hospodárstva a za predpokladu, že sú splnené ustanovené kritériá efektívnosti,28) že organizácia má zabezpečené finančné zdroje na celý čas výstavby a vynakladá ich s najvyššou hospodárnosťou.
(2)
Financovanie uskutočňuje pobočka banky, v obvode ktorej je sídlo organizácie.
(3)
Pobočka banky financuje projektovú dokumentáciu a investície do výšky prostriedkov podľa § 11 až 15 prevedených na investičné účty organizácií a do výšky povoleného investičného úveru, prípadne do výšky oznámenia limitu výdavkov na financovanie investícií a doplnkových zdrojov.
(4)
Pobočka banky uskutočňuje financovanie podľa odseku 3 po predložení podkladov podľa § 16:
a)
pri stavbách nad 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov do výšky súhrnného rozpočtu stavby,26)
b)
pri projektovej dokumentácii stavieb nad 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov do výšky hlavy I súhrnného rozpočtu stavby, prípadne do výšky sumy na projektové práce uvedené v registračnom liste projektovej úlohy,29)
c)
pri stavbách do 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov, pri strojoch a zariadeniach nezahrnutých do rozpočtu stavby a pri iných investíciách nezahrnutých do rozpočtu stavby do výšky zdrojov vo fonde rozvoja (fonde výstavby), prípadne do výšky plánom určených limitov, prípadne povoleného investičného úveru alebo dotácie a za predpokladu, že organizácia pri predložení ročného plánu investičnej výstavby preukáže splnenie ustanovených kritérií efektívnosti.28)
(5)
Pri stavbách nad 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov, ktorých dokumentácia umožňuje sledovanie podľa objektov, prípadne prevádzkových súborov,5) financuje pobočka banky tieto stavby len do výšky rozpočtu objektov, prípadne prevádzkových súborov.
(6)
Termíny zavedenia financovania stavieb podľa objektov, prípadne prevádzkových súborov, spôsob a podmienky ich financovania určí banka.
(7)
Pri stavbách komplexnej bytovej výstavby pobočka banky financuje túto výstavbu podľa objektov, prípadne prevádzkových súborov.

PIATA ČASŤ | SPÔSOB FINANCOVANIA PROJEKTOVEJ DOKUMENTÁCIE, INVESTÍCIÍ A OPRÁV ZÁKLADNÝCH PROSTRIEDKOV A INÉHO HMOTNÉHO MAJETKU

§18 Spôsob financovania projektovej dokumentácie a investícií
(1)
Z investičných prostriedkov financujú organizácie:
a)
projektovú dokumentáciu včítane autorského dozoru,
b)
investície uvedené v § 6 ods. 1, t. j.
1.
dodávky stavebných prác a stavebnej časti stavby včítane nákladov spojených s likvidáciou doterajších základných prostriedkov [pokiaľ sú zahrnuté v súhrnnom rozpočte stavby5)],
2.
stroje a zariadenia, prístroje, dopravné prostriedky a inventár, prípadne súbory týchto predmetov, pokiaľ zodpovedajú pojmu základného prostriedku podľa § 2, náklady na ich dopravu a montáž,
3.
umelecké diela, pokiaľ sú neoddeliteľnou súčasťou budovaných stavieb a sú zahrnuté do rozpočtu stavieb,5)
4.
dodávky materiálu, výrobkov, polotovarov, prác, výkonov, prípadne výdavky zabezpečované organizáciou - investorom - pre zahraničného dodávateľa na základe zmluvy so zahraničným dodávateľom,
5.
náklady na prvú výsadbu trvalého porastu, t. j. náklady na výsadbu a následnú kultiváciu, vynaložené do času dospelosti trvalého porastu, po odpočítaní prípadných výnosov (s výnimkou nákladov na novú výsadbu za vymreté, nevzídené rastliny a pod.).
(2)
Z investičných prostriedkov financujú organizácie aj iné investície (§ 6 ods. 2), ako aj príspevky iným organizáciám13) a zabezpečovacie a konzervačné práce [§ 22 ods. 1 písm. c)].
§19 Spôsob financovania investícií uskutočňovaných vo vlastnej réžii
(1)
Investície uskutočňované vo vlastnej réžii financujú organizácie po čas ich výstavby z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov.
(2)
Náklady financované z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov podľa odseku 1 sa uhrádzajú z investičných prostriedkov na základe vnútropodnikových splátkových listov a vnútropodnikových faktúr.30)
(3)
Rozpočtové organizácie rozpočtujú a platia výdavky spojené s investíciami vo vlastnej réžii z príslušných neinvestičných položiek. Po skončení bežného roka, prípadne po ich dokončení odvedie rozpočtová organizácia sumu zodpovedajúcu rozpočtovým nákladom z investičného čerpacieho účtu v prospech svojho rozpočtového príjmového účtu; národné výbory, prípadne nimi riadené rozpočtové organizácie odvedú tieto sumy do príjmov rozpočtu národného výboru.
§20 Spôsob financovania udržiavania a opráv základných prostriedkov a iného hmotného majetku
(1)
Náklady spojené s udržiavaním a opravami základných prostriedkov a iného hmotného majetku financujú organizácie podľa § 9.
(2)
Z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov, prípadne z fondu opráv možno financovať aj:
a)
náklady vynaložené na rekonštrukcie a modernizácie (včítane projektovej dokumentácie, prípadne technickej dokumentácie) doterajších základných prostriedkov uskutočňované súčasne s opravou, ak rozpočtový náklad rekonštrukcie a modernizácie je najviac 5 mil. Kčs; pri základných prostriedkoch s obstarávacou cenou nepresahujúcou 10 mil. Kčs môže rozpočtový náklad rekonštrukcie a modernizácie tvoriť najviac 50 % obstarávacej ceny základného prostriedku. V súhrnnom rozpočte sa špecifikujú náklady na opravu a náklady na rekonštrukciu, prípadne modernizáciu,
b)
náklady vynaložené na práce a dodávky spojené so zachovaním a obnovou základných funkcií objektov nehnuteľných kultúrnych pamiatok zapísaných do štátneho zoznamu nehnuteľných kultúrnych pamiatok, pokiaľ týmito prácami nevznikne nový prevádzkovo-technický celok s trvalým technicko-ekonomickým určením; pritom sa môžu nezávisle od výšky nákladov na ne vynaložených robiť aj zdravotníckotechnické, kúrenárske, elektrotechnické a iné technické a bezpečnostné úpravy zabezpečujúce funkciu kultúrnych pamiatok.
§21 Spôsob financovania iného hmotného majetku
Iný hmotný majetok uvedený v § 3 ods. 1 financujú organizácie z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov.
§22 Financovanie zastavených investícií a nerealizovanej projektovej dokumentácie
(1)
Ak dôjde k dočasnému alebo trvalému zastaveniu investícií, financujú organizácie z investičných prostriedkov:
a)
už vykonané a nevyhnutné dokončovacie rozpočtované práce,
b)
náklady na dodanú projektovú dokumentáciu, prípadne jej rozpracovanú časť (včítane nepoužitých alternatív projektov),
c)
zabezpečovacie a konzervačné (prípadne udržiavacie a dekonzervačné) práce podľa osobitného rozpočtu,
d)
uskutočnené dodávky strojov a zariadení,
e)
stroje a zariadenia (jednoúčelové a netypické) vo vysokom stupni rozpracovanosti.
(2)
Po rozhodnutí o trvalom zastavení investície sa náklady na ňu vynaložené bezodkladne odpíšu na ťarchu fondu základných prostriedkov a investícií.
(3)
Na odpis nákladov na trvale zastavené investície, prípadne na nerealizovanú projektovú dokumentáciu je potrebné schválenie príslušného orgánu, ktorý schválil projektovú dokumentáciu; pri investíciách, prípadne nerealizovanej projektovej dokumentácii, financovaných celkom alebo sčasti z prostriedkov štátneho rozpočtu (štátnych fondov) je potrebné schválenie príslušného ministerstva financií (správcu štátneho fondu).
(4)
Príslušné ministerstvo financií (správca štátneho fondu) môže organizácii uložiť povinnosť vrátiť prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu (štátneho fondu).
§23 Zahŕňanie nákladov do obstarávacej ceny základných prostriedkov
(1)
Obstarávaciu cenu základných prostriedkov tvoria náklady vynaložené na projektovú dokumentáciu a investície uvedené v § 6 ods. 1 a 3.
(2)
Do obstarávacej ceny základných prostriedkov sa zahŕňajú odvody za odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe na investičnú výstavbu a finančné prostriedky poskytované na opatrenia na odstránenie ekonomickej ujmy [§ 6 ods. 2 písm. c)].
(3)
Do obstarávacej ceny základných prostriedkov sa tiež zahŕňajú náklady vynaložené na modernizácie a rekonštrukcie financované podľa § 20 ods. 2 písm. a). O tieto náklady sa zvýši fond základných prostriedkov a investícií.
§24 Dobropisy investícií organizácií financovaných z prostriedkov štátneho rozpočtu
(1)
Sumy dobropisov investícií rozpočtových organizácií financovaných z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré došli v bežnom roku a týkajú sa dodávok uskutočnených a platených do 31. decembra predchádzajúceho roka, odvádza banka, s výnimkou obdobia do 15. januára bežného roka, do príslušného štátneho rozpočtu.
(2)
Sumy dobropisov investícií organizácií, s výnimkou organizácií uvedených v odseku 1, financovaných dotáciami zo štátneho rozpočtu (štátnych fondov), ktoré došli v bežnom roku a týkajú sa dodávok uskutočnených a platených do 31. decembra predchádzajúceho roka, odvádza organizácia do príslušného štátneho rozpočtu.

ŠIESTA ČASŤ | ZÁVEREČNÉ A PRECHODNÉ USTANOVENIA

§25 Sankcie
(1)
Pobočka banky:
a)
nezačne financovanie investícií a projektovej dokumentácie, pokiaľ organizácia nepredloží včas podklady a nesplní podmienky financovania ustanovené v § 16 a 17,
b)
preruší financovanie investícií a projektovej dokumentácie v prípadoch, keď organizácia riadne a včas neurobí zmeny v podkladoch pre financovanie podľa § 16, prípadne nedodrží podmienky ustanovené v § 17,
c)
neuvoľní (viaže) prostriedky pri investíciách financovaných zo štátneho rozpočtu (štátnych fondov), prípadne odvedie na príjmový účet štátneho rozpočtu (štátnych fondov) sumy, ktoré sa neodôvodnene zahrnuli do súhrnného rozpočtu stavby, prípadne čerpali zo štátneho rozpočtu (štátnych fondov), a to po predchádzajúcom prerokovaní s investorom, prípadne s dodávateľom.
(2)
O uplatnených opatreniach uvedených v odseku 1 písm. a) a b) upovedomí pobočka banky organizáciu a svoj nadriadený útvar.
§26 Výnimky a odchýlky
(1)
Federálne ministerstvo financií môže ustanoviť odchýlku a v jednotlivých prípadoch povoliť výnimku z ustanovení § 2, § 6 ods. 2, § 14, 15, 19, 20 a 23 pre organizácie riadené orgánmi federácie. Ministerstvá financií republík môžu povoliť výnimku a odchýlku z rovnakých ustanovení pre organizácie riadené orgánmi republík; pritom postupujú, s výnimkou organizácií riadených národnými výbormi, po dohode s Federálnym ministerstvom financií.
(2)
Federálne ministerstvo financií po dohode s ústredím banky, pokiaľ ide o organizácie riadené orgánmi federácie, príslušné ministerstvo financií republiky po dohode s príslušným hlavným ústavom banky, pokiaľ ide o organizácie riadené orgánmi republík (aj organizácie riadené národnými výbormi), môže na návrh príslušného ústredného orgánu v osobitne odôvodnených prípadoch, ak to vyžaduje celospoločenský záujem, zvýšiť, prípadne znížiť pri jednotlivých predmetoch hranicu päťtisíc Kčs určenú pre základné prostriedky, prípadne určiť, ktoré súbory predmetov alebo kombinované technologické a stavebné celky sa budú vždy považovať za jediný základný prostriedok; pritom ministerstvá financií republík postupujú, s výnimkou organizácií riadených národnými výbormi, po dohode s Federálnym ministerstvom financií.
(3)
Ústredie banky môže pre jednotlivé prípady povoliť výnimku z ustanovení § 16, 17 a § 25 ods. 1 pre organizácie riadené orgánmi federácie. Príslušné hlavné ústavy banky môžu povoliť výnimku z rovnakých ustanovení pre organizácie riadené orgánmi republík.
§27 Zrušovacie a prechodné ustanovenia
(1)
Zrušuje sa vyhláška Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej č. 152/1975 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov.
(2)
Modernizácie a rekonštrukcie financované podľa ustanovení § 18 zrušovanej vyhlášky sa financujú až do dokončenia podľa predpisov platných v čase ich začatia.
(3)
Predmety obstarané pred účinnosťou tejto vyhlášky a zaradené do základných prostriedkov, prípadne do zásob podľa zrušovanej vyhlášky sa ponechajú v základných prostriedkoch, prípadne v zásobách až do svojej úplnej likvidácie.
(4)
Pokiaľ boli podľa zrušovanej vyhlášky povolené výnimky alebo odchýlky, strácajú platnosť 1. júlom 1981, ak sa najneskoršie do tohto dňa nepožiada o ich nové povolenie.
§28
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1981, s výnimkou ustanovenia § 17 ods. 6, ktoré nadobúda účinnosť dňom určeným predsedom banky.
Predseda Štátnej banky československej:

Ing. Potáč v. r.

Minister financií Československej socialistickej republiky:

Ing. Lér CSc. v. r.
1)
§ 2 ods. 2 nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 161/1980 Zb. o finančnom hospodárení výrobných hospodárskych jednotiek a podnikov.
2)
§ 3 písm. c) zákona č. 42/1980 Zb. o hospodárskych stykoch so zahraničím.
3)
§ 3 vyhlášky Federálneho ministerstva financií č. 164/1980 Zb. o financovaní obežných prostriedkov.
4)
§ 2 ods. 1 zákona č. 35/1965 Zb. o literárnych, vedeckých a umeleckých dielach (autorský zákon).
5)
Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj č. 163/1973 Zb. o dokumentácií stavieb.
6)
Zákon č. 53/1966 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu v znení zákona č. 75/1976 Zb. a § 15 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb.
7)
§ 3 ods. 1 nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 102/1976 Zb. o odstraňovaní ekonomickej ujmy socialistických poľnohospodárskych organizácií.
8)
§ 115 zákona č. 84/1972 Zb. o objavoch, vynálezoch, zlepšovacích návrhoch a priemyselných vzoroch.
9)
Vyhláška Ministerstva všeobecného strojárstva č. 136/1964 Zb., ktorou sa vydávajú základné podmienky dodávky opráv strojárskych výrobkov.
10)
Pravidlá pre časové rozlíšenie sú súčasťou predpisov pre vedenie účtovníctva.
11)
Fond opráv možno zriaďovať podľa ustanovení § 8 ods. 6 a § 14 ods. 4 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb.
12)
Rámcové zásady pre poskytovanie dotácií zo štátneho rozpočtu na investičnú výstavbu, ustanovené vládou Československej socialistickej republiky.
13)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1978 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií.
14)
§ 2 ods. 3 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb.
15)
Napríklad vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 165/1980 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
16)
§ 71 ods. 2 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb.
17)
§ 11 nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 138/1975 Zb., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 122/1975 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve, a § 31 ods. 3 vyhlášky Federálneho ministerstva poľnohospodárstva a výživy č. 159/1975 Zb. o spolupráci v poľnohospodárstve a jej formách.
18)
Zoznam ukazovateľov ustanoví nadriadený ústredný orgán po dohode s príslušnou plánovacou komisiou a s príslušným ministerstvom financií.
19)
§ 10 ods. 2 vyhlášky č. 164/1980 Zb.
20)
§ 9 ods. 3 vyhlášky č. 164/1980 Zb.
21)
V rozsahu Jednotných metodických pokynov Štátnej plánovacej komisie a Federálneho ministerstva financií pre vypracovanie návrhu päťročného plánu na roky 1981-1985 a návrhu vykonávacieho plánu na príslušné roky (menovitý zoznam stavieb sa doplní stavbami do 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov).
22)
Pokyny Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky pre vypracovanie návrhov rozpočtov a finančných plánov.
23)
Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Štátnej plánovacej komisie č. 128/1978 Zb. o režimoch komplexnej bytovej výstavby a investícií, ktoré komplexnú bytovú výstavbu podmieňujú.
24)
Pokyny pre postup pri zaraďovaní stavieb do návrhu vykonávacieho plánu investičnej výstavby a pri využívaní prostriedkov na stroje nezahrnuté do rozpočtu stavieb - Jednotné metodické pokyny.
25)
Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Federálneho štatistického úradu č. 85/1977 Zb. o podmienkach začínania stavieb a ich registrácii a evidencii.
27)
Pri združenej investičnej výstavbe podklady ustanovené vyhláškou č. 151/1978 Zb.; pri záväzných stavbách režim stavby podľa vyhlášky Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky č. 157/1976 Zb. o režimoch stavieb.
28)
Kritéria ustanovia príslušné ústredné orgány podľa pokynu Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj.
29)
Pokiaľ nie je schválený súhrnný rozpočet stavby ustanovený vyhláškou č. 163/1973 Zb.
30)
Vyhláška Ministerstva financií a hlavného arbitra Československej socialistickej republiky č. 22/1967 Zb. o fakturovaní a platení dodávok pre investičnú výstavbu a dodávok geologických prác v znení vyhlášok č. 136/1970 Zb., č. 166/1971 Zb. a č. 3/1980 Zb.