83/1966 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 08.11.1966 do 31.12.1967
83
ZÁKON
z 27. októbra 1966
o štvrtom päťročnom pláne rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky
Vychádzajúc z dosiahnutých výsledkov rozvoja národného hospodárstva a z hlavných smerov hospodárskej politiky vytýčených XIII. sjazdom Komunistickej strany Československa,
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto zákone:
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto zákone:
§1
(1)
Základom riadenia národného hospodárstva v rokoch 1966 až 1970 je štvrtý päťročný plán rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky (ďalej len „štvrtý päťročný plán“), ktorý vyjadruje základné smery a ciele hospodárskeho rozvoja a hlavné prostriedky a spôsoby na ich dosiahnutie.
(2)
Rozhodujúcou úlohou štvrtého päťročného plánu je pokračovať v procese konsolidácie a rekonštrukcie národného hospodárstva urýchlením tvorby zdrojov a uplatňovaním princípov a nástrojov zdokonalenej sústavy plánovitého riadenia a technického rozvoja; v optimálnych proporciách a štruktúre zvyšovať životnú úroveň, posilňovať rezervy, zabezpečovať obranyschopnosť štátu a vytvárať predpoklady pre ekonomickú efektívnosť rozvoja národného hospodárstva.
§2
Základné smery a ciele rozvoja národného hospodárstva v období štvrtého päťročného plánu sú:
1.
dosiahnuť v porovnaní s rokmi 1961 až 1965 také zrýchlenie tempa rastu národného dôchodku, aby jeho objem vzrástol o 22 až 24 %. Prírastok národného dôchodku dosiahnuť predovšetkým na základe zvyšovania spoločenskej produktivity práce. Realizovať rozhodujúcu časť prírastku národného dôchodku v priemysle pri zvýšení priemyslovej výroby oproti roku 1965 zhruba o 30 %;
2.
podiel fondu akumulácie na užitom národnom dôchodku zvýšiť do roku 1970 za predpokladu najvyššej efektívnosti vynaložených prostriedkov zhruba na 13 %, podiel akumulácie do základných fondov na národnom dôchodku udržiavať zhruba na úrovni 12 % a postupne zlepšovať zloženie a účinnosť fondu akumulácie. Investičnou výstavbou vytvárať základy ďalších štrukturálnych zmien a zvýšiť objem investícií v porovnaní s obdobím 1961 až 1965 najmä
a)
v základnom priemysle v odvetví energetiky zhruba o 41 % a v chemickom priemysle zhruba o 45 %,
b)
v sprostredkovateľskom priemysle v odvetví spotrebného priemyslu zhruba o 46 % a v odvetví potravinárskeho priemyslu o 50 %,
c)
v doprave zhruba o 57 %;
3.
zvýšiť kvalifikačnú štruktúru a technickú vybavenosť výskumnej a vývojovej základne a jej činnosť sústrediť predovšetkým na perspektívne smery vytvárajúce predpoklady pre postupné uskutočňovanie štrukturálnych zmien v národnom hospodárstve, pre zavádzanie výrobkov a technológií a pre zefektívnenie celého reprodukčného procesu. Objem prostriedkov vynakladaných na rozvoj vedy a techniky spájať s ich racionálnym a efektívnym využívaním, najmä vytváraním podmienok pre urýchlenú realizáciu výsledkov technického rozvoja;
4.
na zabezpečenie proporcionality rozvoja a rozhodujúcich štrukturálnych premien
a)
prednostne rozvíjať chemický priemysel ako predpoklad pre postupnú chemizáciu národného hospodárstva tak, aby objem chemickej produkcie vzrástol oproti roku 1965 zhruba o 50 % a podiel chemického priemyslu na celkovej priemyslovej výrobe dosiahol zhruba 10 %,
b)
zvýšiť podiel tekutých a plynných palív v palivovej a energetickej bilancii zhruba na 21%,
c)
rozvíjať stolársku výrobu na urýchlenie mechanizácie a automatizácie výrobných procesov v národnom hospodárstve, na zavádzanie najpokrokovejšej technológie a na zvýšenie efektívnosti zahraničného obchodu; objem strojárskej výroby zvýšiť o 43 % tak, aby sa stolárstvo podieľalo na celkovej priemyslovej výrobe zhruba jednou tretinou,
d)
v priemysle stavebných hmôt zintenzívniť investičnú výstavbu v súlade s úlohami stavebníctva a s potrebami národného hospodárstva,
e)
postupne rekonštruovať a modernizovať spracovateľské odvetvie, predovšetkým spotrebný a potravinársky priemysel, osobitne v odboroch efektívne spracúvajúcich domáce suroviny; pritom rozvinúť úpravárenstvo domácich surovín pre keramický a sklársky priemysel;
5.
urýchliť konsolidáciu a rozvoj poľnohospodárstva tak, aby objem trhovej produkcie do štátnych fondov sa zvyšoval ročne v priemere zhruba o 4 % oproti minulému päťročiu; na dosiahnutie tohto cieľa najmä
a)
účelne špecializovať poľnohospodársku výrobu,
b)
zvyšovať hektárové výnosy a úžitkovosť hospodárskych zvierat a znižovať vlastné náklady poľnohospodárskej výroby,
c)
podstatne skvalitniť dodávky priemyslových výrobkov pre poľnohospodárstvo, zlepšiť ich využitie a zabezpečiť účinný rozvoj služieb poskytovaných poľnohospodárskym organizáciám,
d)
zabezpečiť reprodukciu pracovných síl v poľnohospodárstve v potrebnej vekovej štruktúre a zvýšiť kvalifikáciu poľnohospodárskych pracovníkov;
6.
urýchliť modernizáciu železničnej dopravy tak, aby sa v roku 1970 mohla v podstate odstrániť parná trakcia, a začať rekonštrukciu cestnej siete a výstavbu diaľnice; v spojoch pokračovať v zavádzaní automatickej spojovej techniky a urýchliť rozvoj a modernizáciu telekomunikačnej siete;
7.
v oblasti životnej úrovne
a)
zabezpečiť rast fondu spotreby roku 1965 o 17 až 19 %; pritom prednostne zabezpečovať priame odmeňovanie pracujúcich za reálne výsledky práce pred uspokojovaním potrieb obyvateľstva z fondov spoločenskej spotreby,
b)
posilňovať hmotnú zainteresovanosť i zodpovednosť za výsledky práce jednotlivcov a kolektívov prehĺbením mzdovej difereciácie,
c)
využívať rastúce fondy spoločenskej spotreby obyvateľstva, predovšetkým na zabezpečovanie zdravia a vzdelania ľudu, sociálneho zabezpečenia a starostlivosti o ženy a rodiny s deťmi; zamerať sa pritom na zvyšovanie objemu a kvality služieb pri najefektívnejšom využívaní vynakladaných prostriedkov,
d)
vybudovať najmenej 460 tis. bytov so zodpovedajúcou technickou a občianskou vybavenosťou, z toho na Slovensku 157 tis. bytov, a zlepšiť údržbu a modernizáciu bytového fondu a zariadení s ním súvisiacich; vytvoriť predpoklady pre to, aby sa po roku 1970 vystavalo ročne 105 až 115 tis. bytov a na tento účel vytvoriť potrebnú výrobno-materiálnu základňu,
e)
v závislosti od výsledkov hospodárskeho vývoja, najmä od rastu spoločenskej produktivity práce a od využívania základných výrobných prostriedkov pokračovať v skracovaní pracovného času tak, aby sa mohol postupne zaviesť päťdenný pracovný týždeň so 40 hodinami týždenného pracovného času v hlbinných baniach a v prevádzkach škodlivých zdraviu a so 42 hodinami týždenného pracovného času na ostatných pracoviskách,
f)
pokračovať v úsilí o zabezpečovanie dostatku vody pre rozvoj spoločnosti a v zlepšovaní pracovného a životného prostredia, najmä čistoty vôd a ovzdušia, a to predovšetkým v oblastiach sústredeného priemyslu;
8.
v súlade s potrebami rozvoja národného hospodárstva účinnejšie využívať prírodné a ekonomické podmienky a zdroje všetkých oblastí. Efektívnosť rozvoja celého národného hospodárstva zvyšovať optimálnym rozmiestňovaním výrobných síl. Na to vytvárať priaznivé ekonomické podmienky i pomocou ekonomických nástrojov riadenia;
9.
na ďalšie upevňovanie jednotnej československej ekonomiky zabezpečovať zvýšenie podielu Slovenska na tvorbe a použití národného dôchodku; pritom najmä zvýšiť na Slovensku objem priemyslovej výroby o 58 až 59 %, aby jej podiel na celkovej priemyslovej výrobe dosiahol zhruba 25 % a objem poľnohospodárskej výroby zvýšiť o 22 až 24 %, aby jej podiel na celkovej poľnohospodárskej výrobe dosiahol zhruba jednu tretinu;
10.
posilňovať spoluprácu so socialistickými štátmi a najmä so Sovietskym sväzom ako základ vonkajších ekonomických vzťahov Československej socialistickej republiky, ďalej prehlbovať zapojenie československej ekonomiky do medzinárodnej deľby práce, zvyšovať efektívnosť výmeny tovaru a posilňovať ekonomickú rovnováhu vo vonkajších ekonomických vzťahoch a v platobnej bilancii.
§3
(1)
Realizácia základných smerov a cieľov rozvoja národného hospodárstva uvedených v § 2 bude sa začínajúc rokom 1967 zabezpečovať za nových ekonomických podmienok vytváraných pre prácu socialistických organizácií urýchleným uplatnením zdokonalenej sústavy plánovitého riadenia v celom národnom hospodárstve.
(2)
Pre prechod na nové ekonomické podmienky podľa odseku 1 sa uskutočnia najmä:
a)
celková prestavba veľkoobchodných cien, priama väzba medzi veľkoobchodnými a maloobchodnými cenami pomocou sadzbovej dane z obratu, užšia spätosť medzi vnútornými a zahraničnými cenami, ako aj opatrenia na pružnejší vývoj umožňujúci vytvárať rovnováhu medzi ponukou a dopytom a rozvíjať súťaživosť medzi hospodárskymi organizáciami,
b)
jednotné odvody štátnych hospodárskych organizácií do štátneho rozpočtu (do rozpočtu národného výboru),
c)
financovanie investícií z vlastných zdrojov hospodárskej organizácie a z investičných úverov tak, aby plná zodpovednosť za efektívnosť investícií prešla na hospodársku organizáciu a aby zabránilo nereálnym požiadavkám na investície,
d)
pružný systém usmerňovania vývoja miezd ako predpoklad pre to, aby sa rast miezd stal účinnejším nástrojom zvyšovania efektívnosti a aby sa postupne odstraňovala mzdová nivelizácia.
§4
(1)
Aby sa vytvorili pre štátne hospodárske organizácie jednotné ekonomické podmienky a objektívne kritériá ekonomickej efektívnosti, zavádzajú sa od 1. januára 1967 tieto jednotné odvody do štátneho rozpočtu, prípadne do rozpočtu národného výboru:
a)
odvod z hrubého dôchodku,
b)
odvod zo základných prostriedkov,
c)
odvod zo zásob,
d)
stabilizačný odvod.
(2)
Stabilizačný odvod podľa odseku 1 vykonávajú aj výrobné a spotrebné družstevné organizácie; účel ostatných odvodov podľa odseku 1 plní v týchto organizáciách dôchodková daň družstiev.
(3)
V poľnohospodárskych podnikoch nahrádza jednotné odvody do štátneho rozpočtu systém poľnohospodárskej dane.
§5
(1)
Odvod z hrubého dôchodku štátnych hospodárskych organizácií sa ustanovuje vo výške
a)
18 % v priemysle a v stavebníctve,
b)
30 % vo vnútornom obchode (pre ústredne riadené organizácie okrem odborového podniku Čedok),
c)
16 % v hospodárstve riadenom národnými výbormi,
d)
16 % v samostatných projektových organizáciách.
(2)
Ústredný orgán môže rozhodnúť, že namiesto odvodu podľa odseku 1 písm. a) bude štátna hospodárska organizácia odvádzať 15 % z fondu pracujúcich a 32 % zo zisku.
(3)
Vláda môže zvýšiť sadzby ustanovené v odsekoch 1 a 2 najviac o 1 % ročne.
(4)
Za podmienok ustanovených vládou môže odborové riaditeľstvo, riadiaci národný výbor, prípadne ústredný orgán za účelom nevyhnutného znovurozdelenia prostriedkov podriadených štátnych hospodárskych organizácií vopred dočasne určiť dodatkové odvody a dotácie, prípadne prirážky a zľavy; pritom sa však musí v pôsobnosti príslušného orgánu zachovať celková výška odvodov podľa odsekov 1 až 3.
§6
(1)
Odvod zo základných prostriedkov štátnych hospodárskych organizácií sa ustanovuje sadzbou zo zostatkovej ceny základných prostriedkov vo výške
a)
6 % ročne zo základných prostriedkov v priemysle, stavebníctve, vnútornom obchode, odbyte a zásobovaní,
b)
3 % ročne zo základných prostriedkov pre poskytovanie služieb, ako aj zo základných prostriedkov vnútorného obchodu, pokiaľ ide o predajne a ich vybavenie.
(2)
Vláda môže ustanoviť, ktoré ďalšie základné prostriedky, prípadne ktoré investície neuvedené do prevádzky podliehajú odvodu podľa odseku 1 a ktoré zo základných prostriedkov odvodu nepodliehajú. Vláda tiež upraví sadzby odvodov zo základných prostriedkov slúžiacich obrane, bezpečnosti, doprave a štátnym hmotným rezervám.
§7
(1)
Odvod zo zásob štátnych hospodárskych organizácií sa ustanovuje vo výške 2 %.
(2)
Vláda môže ustanoviť, v ktorých prípadoch sa odvody zo zásob nevykonávajú.
§8
(1)
Stabilizačný odvod sa ustanovuje hospodárskym organizáciám (§ 4) vo výške 30 % z tej sumy objemu vyplatených miezd, ktorá prevyšuje súčin 90 % priemernej ročnej mzdy plánovanej podnikmi v roku 1966 a počtu pracovníkov v roku, za ktorý sa vykonáva výpočet odvodu.
(2)
Odvod podľa odseku 1 sa zvyšuje za každé 1 % ročného prírastku počtu pracovníkov o 1 % objemu vyplatených miezd. Vláda ustanoví prípady, na ktoré sa toto zvýšenie nevzťahuje alebo kde sa zmierňuje. Odvod sa znižuje za každé 1 % ročného úbytku počtu pracovníkov o 0,3 % objemu vyplatených miezd.
(3)
Za podmienok ustanovených vládou môže krajský národný výbor určiť prirážku k stabilizačnému odvodu až do výšky 2 % z celkového objemu vyplatených miezd.
(4)
Vláda môže pre jednotlivé odvetvia alebo organizácie upraviť stabilizačný odvod odchylne od ustanovení odsekov 1 a 2.
§9
(1)
Podrobnosti na vykonanie ustanovení § 3 až 8 ustanoví vláda.
(2)
Vláda tiež ustanoví
a)
spôsob, akým sa na odvodoch štátnych hospodárskych organizácií podieľajú mestské a miestne národné výbory,
b)
v ktorých prípadoch a v akej výške sa vykonávajú odvody z odpisov zo základných prostriedkov,
c)
sadzby a pravidlá odvodov z hrubého dôchodku alebo zo zisku a z fondu pracujúcich štátnych hospodárskych organizácií neuvedených v § 5,
d)
v ktorých prípadoch a za akých podmienok sa môžu ukladať dodatkové odvody,
e)
za akých podmienok sa môžu poskytovať dotácie zo štátneho rozpočtu.
(3)
Na zabezpečenie potrebného rozmiestnenia výrobných síl a oblastnej proporcionality môže vláda
a)
ustanoviť spôsob poskytovania a výšku účelových dotácií na stavby štátnych hospodárskych organizácií a stavby výrobných družstiev v okresoch a miestach, ktoré vopred určí,
b)
znížiť percento odvodov zo základných prostriedkov štátnych hospodárskych organizácií (§ 6) na vyrovnanie zvýšených prevádzkových nákladov nových závodov v okresoch a miestach, ktoré vopred určí, a to najdlhšie na dobu 5 rokov.
§10
(1)
Záväzné úlohy, záväzné limity a orientačné ukazovatele štvrtého päťročného plánu nevyhnutné na zabezpečenie základných smerov a cieľov rozvoja národného hospodárstva podľa § 2 ustanoví v nevyhnutnom rozsahu vláda.
(2)
Vláda môže v záujme proporcionálneho rozvoja národného hospodárstva, využívajúc predovšetkým operatívne ekonomické nástroje riadenia, aj spresniť a konkretizovať vo vykonávacích štátnych plánoch rozvoja národného hospodárstva záväzné úlohy, záväzné limity a orientačné ukazovatele štvrtého päťročného plánu, prípadne ustanoviť ďalšie záväzné úlohy a záväzné limity.
(3)
Štátny plán rozvoja národného hospodárstva na rok 1966 ustanovený na základe zákona č. 137/1965 Zb. o štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva a štátnom rozpočte na rok 1966 je vykonávacím štátnym plánom podľa tohto zákona.
§11
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Novotný v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.